fredag 1 september 2017

Lingon, Botan och en god risotto

Äntligen fredag, alltid så skönt när nästan helgen är där. Idag blir det nog en lugn och skön jobbdag. Det är bara jag och min chef Olle på plats idag, sen kommer Olles fru Ulla hit med lite fika och vi ska dels planera in en middag och sen en aw. Det ska bli så kul.

Imorn så är det sista dagen då Lingon har öppet och jag och Karin tänkte gå dit. Det blir liveband, tävlingar och fina erbjudanden under kvällen. Kommer nog att bli mycket folk. De kommer i.o.f. ha extraöppet även under kulturnatten men imorn är mer dagen de som tackar för sig.

Sen på söndag ska jag och mamma till Botaniska när det är Botans dag. Jag hoppas så att det inte kommer att regna. Kommer säkert att komma hem med minst en liten planta. Det brukar bli så. Sen ska jag hem till pappa på middag.

Så idag tänkte jag bara ta det lite lugnt och som vanligt när jag gör det hemma till en helg så blir det nog lite snacks och film. Jag fick min matkasse i måndags och så klart borde jag laga något från den men jag har nu hela veckan varit så sugen på taco så jag undrar om jag ändå inte ska göra det. Kan jag sen imorn laga en massa mat innan jag ska till Lingon och ha en massa goda matlådor till nästa vecka.
Igår lagade jag där emot en av maträtterna jag fick med, risotto med spetskål, champinjoner och baconströssel. Det var så gott. Ni måste få receptet. Detta är för 2pers. Jag hoppade där emot över den gula löken och dillen.

Ingredienser:

5dl vatten
1,5 msk kycklingfond

0,5st gul lök
0,125 st solovitlök
smör
1,5dl arboriris
0,5dl vitt matlagningsvin

140g bacon
125g champinjoner
0,25st spetskål
15g dill
salt och peppar
0,5 st citron

Gör så här:

1) Koka upp vatten och fond i en kastrull och håll den sen varm.
2) Skala och hacka lök och vitlök.
3) Smält smör i en gryta och stek lök och vitlök utan att det tar färg.
4) Häll i arboriris och låt det steka med i ca 1 min. Häll på vitt matlagningsvin och låt det koka in i ett par minuter. Rör under tiden. Börja hälla på buljongen, använd en soppslev och ta någon skopa i taget. När det kokar in rör i mer buljong. Rör om då och då.
5) Strimla bacon, ansa och skiva svampen. Strimla spetskålen. Stek bacon och svamp tills allt fått fin färg. Rör i spetskålen i slutet. Dra av från plattan och klipp i dill, smaka av med salt, peppar och citron, använd även gärna skalet.
6) Servera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar