måndag 11 september 2017

Kulturnatten

I lördags var det kulturnatten och Wilma och Elsa kom in till stan för att gå på det med mig och sova kvar hos mig. Vi började med lunch, måste ladda batterierna lite innan vi begav oss ut. Sen lämnade vi väskorna på mitt jobb så att vi skulle slippa släpa runt på dem.
Sen gick vi till Läslusen där de hade bokdamm, tjejerna fick en varsin spännande bok. Sen gick vi till Botaniska där det var uppvisning av olika kamsporter. Man hade en del prova-på-saker men ingen av oss tyckte det var så spännande så då gick vi vidare till Bror Hjorts hus. Där hade de en utställning av Agneta Flock som heter Myt och Saga. Under dagen hade de 2 verkstäder och den första hette Världar av papper. Man kunde klippa varelser och platser inspirerade av Agneta Flocks pappersklippta bilder. Fast vi klippte på det vi var sugna på. Sen kunde man använda dem som ett skuggspel.





Efter det tog vi en fika inomhus innan de öppnade nästa verkstad.


Där fick tjejerna skulptera i lera. Wilma gjorde sitt marsvin, kommer inte ihåg nu om det var Bonny eller Bonbon. Elsa gjorde deras kanin Glitterros som står på baktassarna och spänner högertassen.



Vi åkte ner sen tillbaka till stan och gick till Walmstedska gården, där på Barnens Å-hus kunde man göra ansiktsmasker. Som de kämpade på. Elsa gjorde en mask som föreställde Glitterros och Wilma ett av sina marsvin.




Nu va vi så hungriga. Ännu en fördel med kontor på stan. Wilma och Elsa var sugna på helt olika saker, nämligen sushi och pizza. Jag var också sugen på sushi. Så då köpte vi med det och åt på kontoret.

Vi hade haft tur med vädret under dagen men nu hade det börjat regna ordentligt. Vi hade en sak kvar vi ville göra och det var att gå till Biotopia. Eller 2 saker rättare sagt. Jag hade lovat att vi skulle gå och köpa lite gott på Hemmakväll då vi skulle hyra en film och se sen hemma. Så det gjorde vi först och sen gick vi bort till Biotopia. Vattenvärlden var temat och med speciella hovar gick vi ut där på kvällen och fiskade upp plankton från dammen utanför som vi sen kollade i mikroskåp. Det var intressant. Sen hade de en tipspromenad som vi gick på innan vi sen tog bussen hemåt.



Trött var vi nu allihopa och tjejerna somnade halvvägs in på filmen och jag somnade gott sen jag med.

Vi vaknade tidigt alla dagen efter. Blir väl så också när man sover borta hos någon. Annars vet jag att tjejerna kan sova rätt länge. Det blev frukost framför tv:n och sen bakade vi en äppelkaka som vi hade till fika sen när Pernilla och Greta kom.


Tjejerna verkar ha haft det väldigt kul och det känns så roligt att höra att de var nöjda. På lördag ska vi ses igen när vi ska på Comic con- och Gamex-mässan

Jag passade i helgen på att ta in alla mina pelargoner nu när det är så kallt ute. Räknade dem och jag har 34st hemma nu som trängs i köket och i vardagsrummet.



Idag under lunchen köpte jag nya vinterskor. Jag har kollat runt på nätet och såg bl.a. ett par Ecco-skor som jag var nyfiken på hur de såg ut i verkligheten. Gick till en Ecco-butik och där fanns dem, på rean för halva priset. 2 par kvar varar ett par i min strl. Som menat. Fastän rea så har de öppet köp i 2 veckor så ska prova dem hemma mer och se hur de känns. Nu ska jag bara hitta ett par höstskor också.

Sen idag efter jobbet så ska jag på bio med Karin och Micke, de hade fått tag på biljetter till en förhandsvisning idag och frågade om jag ville följa med. Ska se på The Big Sick. Kumail Nanjiana som är ståuppkomiker och skådespelare, känd som en av frontfigurerna i HBOs Emmy-nominerade serie Silicon Valley, spelar sig själv. Han och hans fru har skrivit denna romantiska komedi tillsammans och är baserad på historien om hur de träffades och vad som hände sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar