måndag 25 september 2017

Mat i stora lass

I fredags blev jag dålig under eftermiddagen. Jag skulle träffa Karin efter jobbet men fick tråkigt nog ställa in det och åka hem sen och vila. Jag var orolig att jag skulle bli sjuk nu men sen på lördagen när jag vaknade mådde jag bättre fast kände mig inte helt 100 men illamåendet hade gått över i.a.f. Så jag gjorde en chansning, jag hade tidigare i veckan packat bilen full med saker som skulle till Erikshjälpen så jag körde dit till strax innan de öppnade. Jag kunde börja lassa in sakerna fastän de egentligen inte öppnat än och som tack fick jag en kupong för en kopp kaffe och bulla att hämta sen i caféet. Jag var kanske klar en 2-3min innan de öppnade så jag åkte och parkerade bilen för att gå in och ta min kaffe och bulle innan jag skulle köra bort bilen för en rekond. Det var så mycket folk som stod där och väntade att de skulle öppna. En stor klunga som sen skyndade sig inåt när väl dörrarna öppnades. Många som ville fynda. Jag gick direkt bort till deras café där de hade nybryggt kaffe och varma kanelbullar. Så gott.

Sen körde jag bort bilen för en minirekond jag köpt via Let's deal. Under tiden så gick jag till Shell en bit bort och tog en korv med bröd, läste lite och fördrev tiden. 2 timmar senare ca var bilen klar och så fin.



Åkte bort till Ica Maxi i Gnista nu när jag behövde storhandla och se vad de hade för erbjudanden nu när de firar 100år. Bjöds på kaffe och prinsesstårta bl.a.

Blev sen en tripp bort till Plantagen, de hade ett erbjudande om köp för 400kr och få 100kr i rabatt. Jag ville dels köpa ljung samt växter som klarar mitt kalla sovrum sen var jag även sugen på att köpa några gröna växter som jag ska sprida ut sen när pelargonerna ska ner för vintervila.
Det blev 3 små cyklamen till sovrummet. Jag har haft någon sån tidigare som jag haft otur med men kanske att de kommer att trivas bra i sovrummet.

Sen blev det dessa gröna växter. Den spretiga Praktaralian, Zebrablad, Pilspetsrankan och 3st små halvbuskar som heter Hebe. Hebe-plantorna funderade jag på att ha i kalla sovrummet eller dekorera med ljungen som en grupp. Jag har inte riktigt bestämt mig än.

På kvällen sen däckade jag i soffan. Nino och Raija var också trötta.

Under söndagen sen hade jag sen tidigare bestämt mig för att laga till en massa matlådor och så blev det. Jag lagade till ragu med kronärtskockor och gröna ärtor bl.a. Sen rostade jag kikärtor i ugn med en stark kryddblandning och rörde ihop dillmajonäs. Ska ätas i pitabröd sen med en massa grönsaker. En favorit i repris, risotto med bacon och champinjoner. Jag lagade även till 6 små kesokakor som jag ska prova att värma på mornarna till frukost. Jag provade en igår med kvarg och banan och jag tycker nog att den är godast bara som den är. Det är sötmandel och lite riven bittermandel i också. Helt ok, inte sådär jättegod men ok i.a.f.





Jag kände sen när jag var klar med allt att jag hade behövt en dag till denna helg. Var nog kanske inte så bra att springa runt sådär när man inte var helt 100 men idag känner jag mig pigg och kry så det var nog bara nåt litet virus som ställde till det.

I morse var jag på yoga och vi gjorde en yoga-pose som jag sett på bild men som jag trott att den där kanske jag kommer att klara någon gång långt fram i tiden men jag kanske skulle tro på mig själv lite mer för tänk, jag klarade den. Kanske inte var den snyggaste posen men jag höll mig uppe och med benen raka. Jag ska försöka göra den hemma och ta en bild och lägga ut här sen. Den heter 8 angle pose. Tror en del kallar den för sideway crow pose också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar