måndag 7 september 2015

Börjar bli höst på balkongen

Nu i helgen har jag fixat en del på balkongen. Alla pelargonerna har jag tagit in för det börjar bli rätt kallt ute nu. De skulle säkert klara sig ute ett tag till men för att vara på den säkre sidan så gjorde jag det ändå. Det är många pelargoner ute nu på balkongen och de har verkligen vuxit på sig under sommaren. Här blommar min fina appleblossom.

Se så stora och fina blommor min strawberry Cream fått. Denna pelargon trodde jag att jag hade skrivit upp vad den hette men när jag skulle leta fram det hittade jag den inte. Men med lite hjälp från en facebook-grupp jag är med i, Trädgårds kompisar, så lyckades jag hitta namnet på denna änglapelargon.

Jag passade även då på att plantera om pelargonerna jag köpte när det var Botans dag på botaniska trädgården.
Nu när jag har burit in alla pelargonerna så tycker jag att det ändå nästan känns som sommar inne i lägenheten. Alla pelargonerna blommar ju fortfarande på så vackert. Jag fick göra två amplar så att min mini Cascade kunde hänga i köket och i vardagsrummet hängde jag också upp en liten pelargon, en av dem jag planterade om från Botans dag.


Det är alltid lite klurigt när jag bär in alla pelargonerna, för var ska dem få plats. Men det gick till slut. I mitt lilla sovrum brukar jag inte ha blommor för mina katter sover där uppe och vill inte riskera att de puttar ner någon eller börjar äta på en. Men det var länge sen de åt på några av mina växter och jag tror de ska klara sig där, pelargoner är nog inget de vill äta på.

Jag rensade och en hel del på balkongen. Kastade minipetuniorna och tvättade rent balkonglådorna. Det var fortfarande en del bladlöss på dem och nu fick det vara nog kände jag. Vill inte riskera att blommorna dör och att de kanske hoppar över på någon annan växt.
Lite tommare är det där ute nu. Jag tog in min matta och tvättade den också så den är fin till nästa år. Kanske ska jag använda den som ett skydd till min fuchsia sen. Jag har läst att man kan vinterförvara den på en balkong, i nån låda med skydd runtom. Jag ska läsa på mer och se hur jag löser fuchsians vinterförvaring sen. Nu står den fortfarande ute på balkongen.



Jag ska också se hur jag ska göra med mitt flamingoträd. Detta törstiga lilla träd har inte alltid sett så fin ut i sommar. Fått många torra blad som den tappat men det kommer hela tiden en massa nya. Även nu. Jag ska se om jag får bättre ordning på den nästa år.

Igår planterade jag ner vårlökarna i min stora kruka. Jag tog till hjälp av en måttstock så att det förhoppningsvis blev bra avstånd mellan alla lager. Längst ner så hällde jag ut lecakulor, ca 5cm, och ovanpå det ett lager jord.


Första lagret, där placerade jag ut Narcissus-lökarna.

Lager två, tulpanerna.

Lager tre, allium-lökarna.

Lager fyra, krokusarna.

Sista lagret blev de små söta klockhyacinterna.

Sen självklart ett lager jord på toppen och sen ut på balkongen och vattna. Sen innan vintern kommer ska jag lägga bubbelplast över och kanske något runtom. Krukan ska vara frosttålig men tror det kan vara bra att täcka den med det eller frigolit och sen lägga den i något skyddat hörn på balkongen.

Jag hoppas så att alla klarar sig och kommer upp i vår. Ska bli så spännande och se hur denna grupp blir.


Till sist måste jag bara visa denna bild jag hittade. Kommer tyvärr inte ihåg vart nu men se så fint det är på denna balkong med alla pelargoner. Jag tycker det var en smart lösning med de hängande pelargonerna på taket. Något jag kanske ska försöka mig på nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar