lördag 26 september 2015

Fira äpplet

I september firas äpplet med äppeldagar lite varstans i landet. Här i Uppsala hade man äppeldagar på Linnés Hammarby under förra helgen. Jag kom tyvärr inte iväg på det så jag hoppas kunna fira äpplet här hemma hos mig under helgen. Jag funderar bl.a. på att prova göra äppelchips. Det ser så gott ut. Sen får jag se vad jag mer hittar på.

Jag hämtade nyligen ut min testagrambox och med den fick jag från Lipton ett grönt te med smak av äpple och mint. Ska självklart drickas mycket av det teet då i helgen

Te har jag alltid tycker väldigt mycket om och jag tycker att det är mysigt att gå in i en liten tebutik och köpa löste. Alla underbara dofter.
Sen får jag lätt beslutsångest, ska jag kanske välja ett rött, svart, vitt eller en grön te-sort. Kryddigt, fruktigt eller kanske blommigt. Finns så många olika sorter och smaker. Det blir i.a.f. oftast så för mig att årstid och väder kan påverka vad jag väljer. Ibland även minnen.

Här hemma nu medans flera av mina pelargoner blivit kalare här hemma efter bortrensande av gula och vissna blad och blommor har den här lilla pelargonen som heter Rushmoor Golden Ruffles fått flera vackra blommor.


Jag funderar lite på hur mina paprika-plantor egentligen mår. De blommar och ser ut att vara på gång med att börja få paprikor men den ena paprikans blad är jättekonstiga. Vita knottriga blad. Jag är orolig att det är någon sjukdom eller kanske ohyra som ställer till det. Jag ska googla och se vad jag hittar.


Nu är det underbart väder ute och jag sitter på bussen på väg ner mot stan. Åkte precis förbi en restaurang där det var helt fullt på uteserveringen. Tänk att det kan komma så varma underbara dagar under hösten. Då ska man verkligen passa på att vara ute och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar