torsdag 9 juni 2016

Boulongerskogen i Gävle

Igår hade jag tagit ledigt under eftermiddagen. Dels skulle jag på en osteopatbehandling i Gävle och då ville jag passa på att träffa Jenni också som flyttat dit. Vi tog en promenad i Boulongerskogen, en jättefin park och promenadstråk. Innan vi gick promenaden lämnade vi först allt hemma hos Jenni så jag hade inte min mobil med mig och kunde inte ta några kort. Jättemysigt där och vi har sagt det att vi ska gå fler promenader där och då måste jag fota.

Efter promenaden tog vi en kopp kaffe och jag hade även med en flaska kombucha som vi delade på. Jenni hade inte provat det tidigare och den jag köpte nu var smaksatt med granatäpple också så den var lite delvis ny då för mig med.

Jenni hade köpt dessa fina hängen på en marknad och satt upp på balkongen. Med pärlor och speglar. Jättefin tycker jag.

Innan jag åkte hem fick jag av Jenni 2 aloe vera sticklingar som jag planterade sen på kvällen. Hoppas så de ska trivas hemma hos mig, aldrig ägt en aloe vera tidigare.

När jag kom hem sen till Uppsala åkte jag först hem och hämtade mitt paket från Smakbox. Så mycket roligt i denna box. Måste så klart visa och berätta om innehållet.


Rökt olivolja från Zeta. Så spännande, visste inte ens att det fanns rökt olja. Den kan användas som krydda och ger en elegant rökig smak. Passar det mesta som fisk, kyckling, vegetariskt och biff fast kan så klart även användas i dressingar och marinader och sånt. Ser fram emot att få experimentera lite med den.

Sojaglaze från PONTI. En balsamico som är en kombination av balsamvinäger och sojasås. Denna ska jag absolut prova till sashimi sen. Ska vara god kall men kan även värmas upp.

Pâtisserie siktat kärnmjöl från Ramlösa kvarn. Siktat kärnvetemjöl gjort av höstvete, svenskt, och som har en låg glutenhalt. Man fick med ett recept på hallongrottor som jag ska prova sen. Annars kan man använda den vill all möjlig bakning.

BBQ Rub chipotle & citrus av Santa maria. Starkt och syrligt, känns som en bra kombination. Chipotle som även har en liten rökig karaktär kan passa till både kött, fisk, vegetariskt och kyckling.

Pyramid Rut, surdegsknäcke, från Pyramidbageriet. En världsnyhet är detta, ett rutbröd med förstklassiska råvaror bakade med omsorg och hantverksmässiga metoder. Mjölet är malet i stenkvarnar och ugnen eldas med lokalt tallved. "Rutorna" är självklart pyramidformade. Ser fram emot att smaka denna med ost eller banan på sen.

Red hot chili flakes från Santa Maria. Känns inte som en nyhet, har 2 burkar hemma. Fast detta är något som går åt hemma hos mig så blev glad ändå.

Aioli, garlic & Mayo från Blå band. Älskar aioli, speciellt till rökta räkor så känns som ett måste att köpa det i sommar. Denna med smak även av vitlök och citron. Den är en låglaktosprodukt gjord med rapsolja som bas. Perfekt då jag försöker att hålla mig till laktos- och mjölkfritt.

Några olika drycker fick jag också. Kolsyrade äppeldrycken Appletiser som jag även fick med min andra box. Har inte provat än utan spar på den. Kul att ha fått en till för jag tror denna är jättegod.

Sen vart jag glad över att ha fått den nya Sprite Mynta från Coca cola. Denna har jag letat efter men inte sett någonstans. Ska spara denna tills min träningsperiod är över, eller inte helt över för ska fortsätta men iaf efter att dessa 10 träningsveckorna gått. Tror den är god både som den är eller till att göra en drink på den, oavsett med eller utan alkohol.

Ekologisk måltidsdryck, Citrus, från Kiviks musteri. Kiviks gör så mycket gott och kan bara tänka mig att även denna är det.

Lite annat gott som jag också ska spara lite på är godiset och kakorna jag fick. Almond thins från Jules Destrooper. En krispig kakdröm står det. Naturliga ingredienser och är helt fri från konserveringsmedel och artificiella färg- och smakämnen. Det låter ju toppen och att den verkar krispig och god. Perfekt till picknicken sen.

Ekologisk choklad 70%, dominikanska, tillverkad av Malmö chokladfabrik. Ekologisk svensk choklad. Denna ser jag fram emot att njuta utav. Hispaniolabönorna i denna choklad kommer från fairtrade-kooperativet Conacado.

Crispy rasberry dark chocolate från Nellie Dellies. Nellie Dellies har blivit en favorit och jag har fått denna förut fast från min andra box. Väldigt god med 70% kakao och hallonbitar. Sötad med extrakt från Steviaplantan.

Mörk och ljus chokladkola fick jag också från Riesen. Mörk eller ljus choklad på utsidan och chokladkola på insidan. Mmmm säger jag bara till det.

Sen förutom allt detta ät- och drickbara så fick jag söta servetter från Duni. Designad av systrarna Lisbet och Gocken Jobs. Sen även något spännande som braskottar. Ett 2-pack från braskotten.se. Man tänder grillen eller en brasa med en enda kotte. En svenskt innovation tillverkad av en ren naturprodukt från tallskogarna i Västra Norrland. Spännande!

Nu har jag mycket att se fram emot att prova sen.

Idag efter jobbet ska jag bort till botaniska trädgården. STA som jag är med i, Svenska trädgårdsamatörerna, har ordnat en guidad visning med Magnus Lidén som jobbar där på Botaniska trädgården. Ska bli spännande att se vad han ska visa oss. Det blir min första guid-tur med STA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar