lördag 11 juni 2016

Guidad tur på Botan

Igår efter jobbet så var vi ett glatt gäng från STA som samlades vid Botaniska trädgården för en guidad tur med Magnus Lidén. Det visade sig vara samma guide som guidade runt där förra året under Rosens dag. Det var nästan samma typ av vandring som då men också lite nytt. Det var intressant och de som jag gick guidade turen med var så trevliga. Kändes först som att alla kände alla och jag kände mig lite utanför men sen kom en kvinna fram och presenterade sig för hon såg att jag var ny och sen blev det att man småpratade med flera under turen.






Denna växt som heter Sandnejlika berättade Magnus för oss att man gärna ska ut och lukta på under kvällen. Då är doften starkare men vi var några som sniffade på den och även så där under dagen luktade den väldigt gott.

Dessa stenliknande block såg då inte mycket ut för världen men så berättade Magnus att dessa är kalktuff. Kalktuffen bildas genom att vatten med hög kalkhalt avdunstar och på något sett sen då så bildas dessa. De hoppas på att kunna använda dessa sen i någon del av parken.

Sen måste jag visa lite bilder från igår. Jag var på jobbmiddag. Vi skulle dels fira att vi är klara med flytten och allt. Mats hade köpt champagne och jag hade ordnat lite snacks och snittar. Det var kul att ses så här innan middagen, skåla och prata lite.




Vi gick sen till Jay Fu där vi åt en 3-rätters middag. Det blev mycket prat och skratt och vi hade det riktigt trevligt. Mats som är en duktig vinkännare valde vin under kvällen. Till förrätt valde jag Tempura FU, blev tipsad av de andra att den skulle vara riktigt god. Det är tempurafriterade vildräkor och grönsaker med chiligarlicmajonäs och en lite starkare mandudipp, som jag inte tyckte var stark. Jättegott verkligen.


Till huvudrätt valde jag Back in black. Norigrillad tonfisk, hummerfylld vårrulle, sojakokt svartrot, rispicklad silverlök och hummerhollandaise. Väldigt gott.


Dessert trodde jag inte att jag skulle orka men blev övertalad sen att beställa och valde då Frozen margarita. Vitchokladcheesecake, margaritasorbet, jordnötter, salt maräng och citronkaramell. Trodde den skulle vara maffig men det var det inte alls. Jättegott och verkligen ett bra avslut.

Mats och Ulla valde glass till efterrätt och vi trodde att det skulle vara som en glasskula och en sorbetkula men de fick 5 skålar med olika glassar och sorbeer. En var smaksatt med wasabi, fick smaka på den. Väldigt intressant smak.

En riktigt lyckad kväll. Hoppas vi går ut och käkar eller så sen i höst/vinter igen. Kul att göra något så här utanför jobbet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar