onsdag 15 juni 2016

Förkylning och ingefära

Ja så typiskt, jag har åkt på en förkylning. Kom igår eftermiddag helt överraskandes och satt på jobbet och nös och snorade. Halsen började klia sen och fick svårt att somna sen. Lite olika halstabletter och så sen så somnade jag i.a.f.
På morgonen och förmiddagen har det blivit uppkokat vatten med citron, honung och ingefära. Jag upptäckte det att en av mina ingefäror fått ett "öga". Så den tänkte jag prova att plantera sen. Jag skar bort den biten och ska först låta snittytan torka till lite innan jag kan plantera den.

Jag hoppa att jag blir frisk snabbt nu. Har ett stort träningspass på fredag och sen på lördag är jag bjuden på 40-års firande. Så vill verkligen inte bli sjuk nu. Hade velat åka ut till lotten på söndag också.

Igår såg jag på Trädgårdstider på SVT och man provsmakade och gjorde även en bröllopstårta dekorerad med ätbara blommor. Det finns så många blommor som man kan äta och säkert många de flesta egentligen redan känner till att man kan äta. Speciellt om man tycker om te. Kamomill t.ex. som jag förknippar med lugnande. Är man stressad så kan man dricka kamomillte. Den anses minska spänningar i blodkärl och muskler men också kramlösande och smärtlindrande. Men man kan förutom som te även använda den i bakning och mycket annat.



Violer kanske många också känner till att man kan äta fast jag tycker dem är så fina att bara ha som dekoration också. Man kan t.ex. kandera dem och pensla dem med äggvita och socker. De ser nästan frostiga ut då.
Man kan mortla sockret lite så det blir ännu finare, inte fint som florsocker där emot. Så har man sockret i en skål och äggvita i en annan. Ett tips är att använd er utav en pincett när ni gör detta. Underlättar. Lägg också fram lite bakplåtspapper att lägga blommorna på sen. Ha också lite hushållspapper till hands om det kommer lite för mycket äggvita på blommorna så man kan torka av.
Sen ett annat tips är att man kan använda sig av en pensel istället och som måla på äggvita innan man doppar dem i sockret.
Låt blommorna torka sen på ett varmt och luftigt ställe tills de torkar. Förvara dem sen i en lufttät burk, gärna då bara ett lager i burken.

Något som också är fint att kandera är syren, fast det är ett väldigt pillergöra. Där får man klippa bort blomma efter blomma, klipp då så att det gröna inte kommer med.
Syrener kan man annars även smaksätta socker med. Precis som lavendel. Fast lavendel är det en del som har lite svårt för. Även när man bakar så får man vara försiktigt så det inte blir för mycket och kakorna kanske smakar parfym. Det som också kan vara bra att veta att när man ska använda lavendeln behöver den torkas. Jag vet inte om man kan använda den färsk men i de recept jag sett ska det alltid vara torkad.

Rosor är nästan som lavendel nog också man som får testa sig fram lite. Rosenvatten kanske många känner till som man bl.a. kan baka med eller ha i drinkar. Något som alla inte gillar, jag kan inte minnas om jag har provat det någon gång så kan inte uttala mig än.

Sen har vi klassiker som tagetes, ringblomma, krasse, maskros, penseér och gullviva. Gullvivan är förresten delvis fridlyst så det måste man kolla upp. Även det som kan vara bra att kolla är så att blommorna inte är besprutade. Plockar ni ute i naturen så plocka inte i ett dike eller vid en vägkant för då kan de ha utsatts för mycket avgaser och även hundkiss. Inte så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar