tisdag 14 juni 2016

Sjävlbevattning av blommor

Igår fick jag hem självbevattningsgrejerna som jag beställt till jobbet så att blommorna förhoppningsvis ska överleva under min semester. Där emot vet jag inte om jag gör fel, kanske är det hur jorden är också men bland 2 blommor jag nu provade dessa i så rann vattnet igenom väldigt fort. Jag provade med 3 andra blommor och där verkar det fungera bättre. I en av de 3 började det rinna på lite för fort men sen avtog det. Jag vill ju inte dränka blommorna här på jobbet. Ska låta dessa 3 vara nu och se hur mycket som rinner igenom denna vecka. Jag hoppas så att de ska funka. Ska köpa lite jord och fixa med några blommor och se om det blir bättre men dem där vattnet bara som rann igenom.

Mats brukar sköta sina växter själv och har bl.a. denna stora palmliknande växt. Han säger att han vattnar 1-2ggr/v och lite varje gång. Nu har bladen emellanåt blivit gula och torra och vi undrade vad det kan bero på. Är det för mycket vatten eller kanske för lite. Han har haft denna i många år och vattna på detta sätt jämt. Jag funderar på om den kanske behöver näring så ska prova ge den lite av det varannan vecka och se. Hoppas jag inte tar död på den bara. Jag funderar på om denna kan vara en övervuxen kantdracena men kanske har fel. Skulle vara kul att veta vad det är för en växt.

Appropå växter så växer då mina tomatplantor inte fort. Väldigt sakta blir de större i.a.f. Kanske får jag tomater till hösten om jag har tur.

Igår efter jobbet så körde jag mitt nya träningspass. Nu vart det övningar med kettlebells och nu skulle jag även öka på antalet repetitioner av alla övningar. Från 12 till 20, men sen ska man inte överanstränga sig utan känns det för jobbigt gör man så klart mindre repetitioner.

Konditionspasset var där emot inte roligt. Jag skulle först jogga i 12min, jag som bara joggat i intervall tidigare på max 2min. Sen skulle jag köra intervall på 1min löpa och 30sek sakta jogg, gånger 3. Sen jogga ytterliggare 12min. Jag var nervös men klarade skönt nog att jogga på i 12min även om det kändes jobbigt. Jag har så svårt att bara koppla bort utan jag kan inte låta bl att fundera på hur långt det är kvar och så. Önskar så att jag kunde det.
Ja så joggande först gick i.a.f. bra och sen kom intervallen, det gick verklige inte. Fick håll och blev tvungen att gå så kändes som att jag förlorade mycket där emellan. Sen skulle jag jogga hemåt de sista 12min och det var så fruktansvärt jobbigt. Jag ville stanna hela tiden och bara sätta mig ner men jag är så himla jag att jag inte gjorde det. Jag fortsatte att jogga på. Så lite stolt över det ändå. På fredag ska jag göra detta igen men då funderar jag på att jogga på i 24-30min bara rakt på och hoppa över intervallen. Kanske över på den lite under min raska promenad som jag ska göra idag och imorgon. Jag skulle så gärna vilja bli en joggare/löpare och sen någon dag klara 1 mil. Ett mål jag ska ha.

När jag gick hemåt med mina spagettiben såg jag söta Nova ligga och sova på balkongen. Med min fula matta som jag måste få bort någon gång.

Just det, när jag slutade så innan jag åkte hem gick jag förbi Hemköp. Med appen Rabble kan man nu hämta ut en vegetarisk färdigrätt från Felix. Jag tog den som heter Halloumi hotpot. Verkar god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar