onsdag 12 oktober 2016

Äppelmustens dag och julnyheter

Igår den 11 oktober var det äppelmustens dag. Synd att jag inte visste det tidigare för jag har äppelmust hemma och då hade jag kunnat ta med det till jobbet. Fast jag fick ta äppelmust till middagen sen istället.

När jag var ute och gick under lunchen såg jag att man börjat sälja tidningar med jultema. Nu börjar man märka av att det kommer fram mer julsaker. Speciellt i webshoppar.

Idag fick jag också ett mail från Vi i villa där man berättar om årets nyhet i Aladdinasken. Limepralinen. Pralinen är fylld med en frisk limecreme och jag är då nyfiken på den. Pralinen som försvinner där emot är fläderblom, lite synd då den var god. Fast jag tror att de flesta ändå saknar trillingnöten och vill ha tillbaka den istället.

Vi kan fortsätta med lite julnyheter. Årets julkalender ser många barn, och föräldrar, fram emot. Selmas saga heter årets julkalender på TV och den handlar om en luftskeppsexpedition till Nordpolen. Man vill ta reda på om tomten verkligen finns. Årets julkalender verkar innehålla mer julkänsla vilket jag saknat. Jag ska nog kolla på första avsnittet i.a.f. och så får jag se om jag kanske fortsätter att titta på den ända till jul.

Annas pepparkakor lanserar för 3e året i rad en ny, tillfällig smak. Årets smak blir polkagris. Så spännande, undrar hur bra polkagris går ihop med pepparkakssmaken, jag tror det kan funka. 2014  var det lingon som var på temat och förra året var det vinteräpple. Jag har då tyvärr inte smakat på de tidigare smakerna men i år ska jag göra det. Fortsätter Annas pepparkakor med denna tradition kanske det blir en ny tradition för mig också att liksom glögg alltid prova årets pepparkakssmak.

Cloetta har sen 2011 haft olika säsongssmaker på skumtomtarna som pepparkaka, knäck och klementin. Årets smak fnittrade jag lite åt, först läste jag bara kanel och tänkte att det är ju verkligen en julförknippas krydda men sen läste jag noggrannare, årets smak är julgröt och kanel. Det låter inte så gott till godis men man kanske blir överraskad, på ett bra sett. i mitten av oktober nu ska den börja säljas.

Årets pepparkaksburk från Arbrå Ångbageri blir vackert smaragdgrön. Den ska jag köpa i år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar