tisdag 18 oktober 2016

Förkylningstider

Jag kände det redan i söndags kväll, det kliade och var irriterat i halsen. En förkylning var kanske på gång och tyvärr vart det så. Åkte på en förkylning nu och känner mig så slut. Jag var till apoteket igår innan jag började jobba och hoppades på att kanske hinna stoppa utbrytningen men lyckades tyvärr inte. Jag är i.a.f. dels glad för att jag inte hostar, hoppas så att jag slipper det, sen att jag är förkyld nu och inte nästa vecka. Jag hoppas i.a.f. på att jag hinner bli frisk tills dess för på torsdag nästa vecka åker jag och mamma till Ullared. Det har jag längtat så länge till nu.
Så nu ska jag prova mina teer jag fick med smakboxen. När jag är förkyld blir jag oftast mer sugen på te än kaffe. Jag ska betygsätta dem alla sen. Nu börjar jag med Lychee White Peony. Så vacker tepåse och smakar väldigt gott. Det är ett svart te så har den lite mer kraftiga smaken men man känner en sötma, påminner lite om honung.

Jag fick med posten igår espressokapslar från Löfbergs Lila. Deras Rosa Nera, en mild espresso med sötma och inslag av choklad.

Jag ska också få prova NIVEA Nourishing Body Milk via Smartson. Ser fram emot att få prova den då jag märkt att min hud blivit väldigt torr nu när hösten är här. Jag ska ta en före bild och sen en bild när jag använt den ett tag.

Via Buzzador ska jag nu också få prova ett gluntenfritt bröd från Schärs. Jag har inte provat deras bröd tidigare, vad jag vet, så ska bli så spännande. De ser goda ut.

I Söndags var jag och mamma på ett föredrag via STA om Austinrosor. Det var Maria Hjort från Svenska rosensällskapet som höll i det.

David Austen, född 1929 och 90år i år. Han är en rosförädlare och är mannen bakom de vackra Austinrosorna. Han var trädgårdsintresserad redan som väldigt ung men började inte med växtförädling förrän senare. Han ville korsa de romantiska gammeldagsa och doftande rosorna med mer moderna som har en bredare färgskala och återblommande blommor.

1961 presenterade han sin första ros, Constace Spry. En vacker rosa-blommande ros som får nästan klotrunda rosor. Den är härdig upp till zon 4.


Alla Austinrosor är inte lämpade för svenskt klimat, de är mer vana med det engelska mildare klimat och mildare vintrar. De som skulle kunna passa här hos oss i Uppsala fick vi förslaget Leander bl.a. En vacker ros med aprikosfärgade blommor. Doften ska påminna om sommarbär, framförallt hallon. En kvinna som var med på föredraget hade denna ros som rabattros och klippte ner den varje år. Den beskrivs där emot som buskros.


Det var kul och intressant detta föredrag. Många vackra Austinblommor fick vi se. David Austins företag David Austin Roses är nu ett familjeföretag och man har inför över 200 sorter. På senare år har man försökt få fram mer härdigare rosor så kanske kommer vi att få del av mer rosor som kommer att funka i vårt klimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar