måndag 2 januari 2017

Gott nytt år och god fortsättning på 2017

Nu är det redan 2017. Jag hade ett fantastiskt nyår med mina vänner. Jag var hemma hos Nicke och Karin i deras jättefina radhus i Alsike. 3 våningar är radhuset på och vi hade en jättefin utsikt vid 12-slaget från deras terrass högst upp. Innan jag där emot åkte ut till Nicke och Karin så var jag hem till mamma, Hasse och Marcus på en fika.
Sen åkte jag och hämtade Patrik och Maria på vägen ut. Det blev lite husesyn och det var så fint där. Jag trodde att de var de första som flyttat in där men det hade bott någon där innan med det syntes inte.
Vi började rätt snabbt med att förbereda allt. Patrik gjorde förrätt och medans passade vi på att hjälpas åt att förbereda huvudrätten. Det var en massa grönsaker och kött som skulle skäras och Linneas kille Tobias fixade buljongen.


Patrik gjorde en jättegod och fräsch förrätt. Det var räkcocktails som hade gottat sig i lite marinad med mango och grönsaker. Han hade även gjort makirullar med kallrökt lax och pepparrots crème. Jättegott var det.

Det blir nästan alltid så här på nyår. Allt tar ju lite tid att fixas med och lagas till så huvudrätten började vi nog inte att äta på förrän vid strax efter 21. Men det är ju lite charmigt det tycker jag. Vi umgås och fixar. Det blev så mycket skratt. Så äter man hela tiden till 12-slaget.
Huvudrätten blev fondue. Vi hade 3st varav 1 var med vanlig olja och 2st hade vi ört- och rödvinsbuljong i. Så hade vi massa grönsaker och kött varav ett kött var jättegod ekologisk entrecote som Linne fick köpa via sin syster.





Sen blev det dessert och jag hade gjort en julparfait med kanel och kardemumma. Knäck och kolasås över. Efter att vi lossat den via att doppa formen i varmt vatten skulle den tempereras i kylen i 20min men jag tyckte den smälte på så snabbt så lät den stå i 10min och sen fick vi skynda oss att äta.

Maria hade gjort goda små rawbollar doppade i choklad med lite chili och havssalt på. De var väldigt goda men jag glömde ta bild.

Vi hann inte dricka kaffe än för nu närmade sig 12-slaget. Vi gick upp på terrassen och skålade i bubbel och räknade ner till 12-slaget. Vilken härlig nyårsdag och vilken bra start på nya året. Vi stod där ute länge och kollade på alla fyrverkerier men sen gick vi in och värmde oss med lite kaffe.

Vi sov alla kvar där och det var en mysig start. Äta frukost tillsammans och pratade lite om hur vi tyckte att 2016 varit och vad vi hoppas med 2017. Sen åkte alla hem förutom jag och Patrik. Vi, Nicke och Karin gick en långpromenad med deras son Ludde. Det var mysigt och solen sken.

Klockan gick och det var dags att åka hemåt. Jag har planerat att storröja hemma. Rensa ut och gå igenom köksskåpen och så. Jag började lite när jag kom hem. La undan några tallrikar jag inte använder. Jag har även gått igenom skafferi, kyl och frys och rensat där. Jag ska fortsätta nu i veckan. Kommer att bli en skön vecka tror jag. Jag ska börja träna mer nu och rensandet ska fortsätta sen så har vi öppet till 12 på torsdag och stängt på fredag. Kortvecka och långhelg ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar