måndag 16 januari 2017

Systerdotterns besök

I fredags kom min systerdotter Wilma hit till Uppsala. Jag har varit lite krasslig, hostat och så men kände ändå att jag var rätt pigg och syrran tyckte det var ok att Wilma kom över trots liten smittorisk. Går väl så mycket förkylningar och så ändå i skolan.
Vi gick först och käkade, Wilma fick välja och det blev Dragon Palace. Kinabuffé och sushi är en favorit. Sen började vi direkt med pokemonjakten. Det började bra då Wilma fick nya pokemons och under helgen gick hon även upp 2 levels. Så hon var nog nöjd. Det blir några kilometers promenad när man går runt så där. Jag hade där emot lite otur med att min mobil dog pga kylan men Wilmas mobil klarade sig tur nog. Vi tror att hennes mobilskal kanske håller värmen lite bättre än mitt.

Sen hyrde vi film, Husdjurens hemliga liv, som vi kollade på sen när vi kom hem. Den filmen är så bra, jag har sett den förut men inte Wilma och jag tyckte det var kul att se den igen.

Dagen efter, i lördags, var vi upp tidigt och åkte ner till stan. Vi fortsatte pokemonjakten och tog sen även en fika på MoeJoe´s på S:T Persgatan. Jag har inte varit in där förut och det var mysigt. Wilma fick lyxa till det både med kladdkaka och en lyxig smoothie. Jag fick smaka på smoothien och den var riktigt god. Om jag minns det rätt var det bl.a. jordgubbar, kiwi, mynta och banan bl.a. i den. Vi ska gå pokemonjakt i sommar när det är varmare och då ska vi köpa smoothies där igen har vi sagt.

Sen blev Wilma upphämtad av sin farmor och farfar för Elsa hade sovit över hos dem och så skulle de båda sova över där till söndagen.
När jag kom hem sen small det till. Jag var helt slut i kroppen. Jag tror att det är för att jag höll igång så mycket och var ute och gick och gick. Men det var det värt för vi hade så kul Wilma och jag.

Jag blev sängliggandes resten av helgen. Fick lite sällskap av katterna och det är mysigt när man känner sig lite ynklig. Där emot uppskattade de inte när jag nös och hostade. Ibland skrämde jag bort dem.

Sen igår kväll kände jag att jag måste göra ett ryck. Jag hade bara ätit en banan under dagen och gick upp och gjorde lite taco och hackade upp en fruktsallad också. Riktigt gott.

Jag längtar så till våren nu och man kan ju tjuvstarta lite med att köpa hem vackra vårblommor som börjat säljas i kruka lite överallt nu. På Ica i S:t Persgallerian har jag sett att de säljer pärlhyacinter, krokus och tulpaner bl.a. i kruka. Jag funderar på att köpa pärlhyacint och krokus och ha i sovrummet. Då jag ofta har öppet balkongdörren när jag är hemma så katterna kan springa in och ut som de vill så blir det rätt kallt i sovrummet och jag har märkt att de växter jag har där inne nu börjar säga ifrån. De gillar då inte kylan. Så jag ska försöka hitta växter som jag kan ha där som klarar lite kyla. Eukalyptus har jag länge velat ha hemma och den ska klara ner mot 15 grader så jag funderar på att ha den vid fönstret så länge balkongdörren är stängd och har jag öppet stället jag den lite säkrare på sängbordet/stolen.
Sen ska snart några vårblommor få stå där i sovrummet också. De klarar lättare frost så då ska de nog trivas bra där plus att det blir kul att vakna och se vackra blommor där i fönstret om mornarna.

På lördag ska jag och mamma på föreläsning, Trädgårdssysslor för olika årstider med André Strömqvist. Skribent på tidningen Allt om trädgård och har även skrivit flera böcker. Så det ska bli spännande och ser fram emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar