torsdag 26 januari 2017

Konsten att städa

Jag har länge nu inte känt mig helt nöjd med mitt hem. Det är så mycket saker överallt. Det är stökigt på sina håll och jag vet inte riktigt vart jag ska börja eller göra med lägenheten. Jag får mina små ryck emellanåt och röjer lite här och där. Nu sist så gick jag igenom skafferi, kyl och frys och röjde och antecknade vad jag egentligen har hemma att laga mat med. Tråkigt nog som vanlig när jag röjer skafferi och så får en del saker slängas. Det känns alltid lika tråkigt.
Under nyår så berättade min vän Maria att hon hade läst en bok av Marie Kondo som heter Konsten att städa. Hon sa att den var rolig och intressant och rekommenderade den. Jag som känt att jag behöver verkligen få ordning hemma gick sen och reserverade boken, alla böckerna som fanns på olika bibliotek var utlånade så den är nog rätt populär. Igår kunde jag hämta boken och läste både under lunchen och när jag kom hem. Den är på 172 sidor och jag läste 130 igår, så jag tror att jag hinner läsa ut den idag.

Av vad jag hittills läst kan man nog kort säga det att man inte ska behålla saker som man inte känner glädje av. Det är allt ifrån kläder till saker man har framme. Hon skriver också att den ordning hon rekommenderar att man städar efter är kläder, böcker, papper, allehanda osorterade föremål och allra sist föremål med affektionsvärde.
Hon ger tips från alltifrån hur man viker och förvarar kläder till hur man får ordning och organiserar saker.

Man kan tro först att denna bok ska ge tips på hur man kanske rengör fönster och dammtips men denna bok handlar mer om att få ordning i hemmet och samtidigt få ordning i ens liv. Skapa ett hem med harmoni.

Sen finns det vissa saker man kanske fnissar lite åt men jag tycker att boken ändå känns inspirerande och man får sig en knuff att vilja sätta igång och börja fylla sopsäckarna. Jag vet att jag har många saker hemma som jag har fina minnen till men som jag samtidigt nästan glömt bort att jag har. Det är när jag ser de sakerna som jag kommer ihåg den och tänker ja men just det ja, den köpte eller fick jag därifrån. Men den ligger kanske bara längst in i ett skåp, inget jag tar fram och beundrar om jag inte råkar hitta den. Kanske göra som Marie skriver och tacka för minnena och sen kasta, skänka eller kanske sälja.

Jag ska prova denna metod som döpts till KonMarie-metoden. Ska börja på lördag tänkte jag.
Marie Kondo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar