fredag 11 augusti 2017

Cykelsemester

Hemma igen efter min sköna cykelsemester. I måndags morse åkte jag raka spåret till Sjötorp där jag hämtade ut min röda cykel som skulle ta mig ända till Karlsborg och sen tillbaka igen. Min ryggsäck fick skönt nog smidigt plats i cykelkorgen samt vattenflaskan nära till hands. Jag tog även med mig en påse där jag bl.a. hade kartan i. Jag tänkte att det kunde vara smidigt med att ha med en sån påse när jag stannar så kan jag lägga i vattenflaska och hjälmen och lättare bära runt det.

I Sjötorp kunde jag se den första av flera slussar längs vägen. 2 båtar var redo där i Slussen, kanske skulle de vidare ut mot Vänern. Det var kul att direkt få se hur en slussning går till så där första dagen.

Sen bar det av. Vägen längs Göta Kanal var så vacker.

Första vandrarhemmet jag skulle sova på ligger i Tåtorp och heter Tåtorp Café och Logi fast dess för innan blev det först ett stop i Töreboda. Jag hade nu cyklat 2 mil och var hungrig. Jag stannade till vid Café Visithuset. Det blev grillad surdegssmörgås, från deras egna bageri, med kalkon och färskost samt efterlängtad kaffe.

I Töreboda måste man passa på att åka världens minsta reguljära färja, Lina. Tyvärr såg jag sen efter att jag fotade att man inte ser den lilla färjan så bra. Färjan dras för hand över kanalen och det var 2 unga killar som skötte det, sommarjobb kanske.



Det var en pensionerad lokförare som hette Oskar Lindhult som 1919 startade denna färjeförbindelse. Först skedde överfarten med en enkel vickeka men sen i slutet av 1930-talet fick man tillstånd att spänna en lina över kanalen och då kunde man bygga färjan för det och ta den i drift. 

Efter att ha åkt över med färjan Lina så cyklade jag till Jonsboda där jag såg att de har ett café som verkade mysigt. det var varmt och jag var sugen på glass. De har en Kaffedrink där man kunde välja till 2 glasskulor och jag valde vanilj. Kändes som ett säkert kort. Grädde på det och kakao var så gott. perfekt att smutta på och titta ut över Göta kanal.

Jag försökte filma lite när jag cyklade längs Göta Kanal, här kommer ett litet klipp.

Sen kom jag äntligen fram till Tåtorp. Jättefint ställe. Jag hade bokat en bädd och visades till det gröna rummet. Jättemysigt. Visade sig sen att jag hade tur nog att bli ensam i det rummet och fick det helt för mig själv. Så skönt.


Det gick mycket fortare än jag trodde att cykla fram så jag kom dit rätt tidigt. Hade en del tid att fördriva och tog en promenad till sjön Viken. Så fint där.



På vägen tillbaka såg jag några små söta ödlor.

När jag kom tillbaka gjorde jag lite kaffe och satte mig i en av de 2 växthusens de har och kikade lite i en trädgårdsbok. Man hade sagt att det är bara att plocka av vindruvorna de odlar där. Så goda, inte så söta som man är van vid utan lite surare men som sagt var goda.







Jag sov väldigt bra där och såg fram emot den ekologiska frukosten som skulle serveras. Det serverades närproducerat pålägg, grönsaker de själva odlat och bröd från ett bageri i närheten bl.a.  Så mycket gott.



Jag ville komma iväg i god tid och åkte strax efter frukost. De var så snälla och lät mig ta med kaffe och mackor till matsäck. När jag hyrde cykeln hade man berättat att det inte skulle finnas några caféer eller så förrän vid Forsvik. Jag fick också ett tips att ett bra ställe att stanna vid är kyrkan vid Beateberg. Där skulle det vara fin utsikt mot Viken.
För att komma dit fick jag en bit cykla genom en skog och jg är väldigt glad att cykelleder är så bra utmarkerad. Det var bara att följa dessa små skyltar som även har pilar som visar om man ska fortsätta rakt fram eller svänga av.

Såg ett rådjur längs vägen också.

Sen kom jag ut på en mindre väg som det blev att fortsätta cykla längs. Fin omgivning ändå så gjorde inget att det blev att cykla längs en liten väg.

Jag stannade till vid denna Småbarnsskola. Det är Ryholms Småbarnsskola som byggdes 1901. Man undervisade i denna skola till början av 1960-talet och är nu ett museum. Det var tyvärr inte öppet utan man behövde ringa och boka tid.

Sen blev det fikapaus vid Beateberg och det var fin utsikt över Viken.

Längs denna väg är det en del backar och men efter att ha cyklat upp blev det alltid sköna nedförsbackar sen.

Ibland blev man lite badsugen längs vägen men blev inget dopp.

Jag tog en avstickare till Forsvik och gick runt på Forsviksbruk, tittade på hjulångaren Eric Nordevall II och åt sen våfflor på café Ada.








I Forsvik finns också Göta Kanals äldsta sluss, byggdes 1813. Den har också en fallhöjd på 3,5m vilket gör den till den högsta för en enkelsluss längs Göta Kanal.



Bredvik finns kanalbutiken 5 Knop. Där fyndade jag en fin kökshandduk med dalahästar och så köpte jag en enbärsdryck.

Jag kom fram sen till slut till Karlsborg. Jag hade sett fram emot att gå en guidad tur i Karlsborgs fästning och jag hade sån tur för när jag skulle köpa min biljett så hade de bara en historisk guidad tur kvar och den skulle gå om 20min.

Man fick inte ta bilder där inne så jag fick ta bilder utanför. Lite tråkiga men guidade turen var intressant i.a.f. I 1h45min pågick den. Man fick så mycket i tressant information under turen men svårt att korta ner och skriva om det här. Kan nog bara rekommendera att gå en guidad tur om ni får chansen.


Nu när jag äntligen hade kommit fram till Karlsborg så ville jag lyxa till det med en god middag. Jag gick till Idas brygga och beställde varmrökt lax med potatissallad smaksatt med örter och pepparrotscréme. Så gott. Till det en kall och god Summer Ale. Verkligen glad att jag unnade mig detta.


Även denna gång hade jag tur, hade bokat bädd och fick sen ändå hela rummet för mig själv. Karlsborgs vandrarhem var enkelt och inte så speciellt men billigt, som STF-medlem kostade det bara 210kr för en kväll plus 60kr för frukost.



Frukosten var väldigt enkel och ok.

Jag börjar med dessa 2 dagar och imorn fortsätter jag att berätta om resterande dagarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar