onsdag 2 augusti 2017

Drottningholms slott

Bra start på semestern. I lördags åkte jag ut till lotten och har nu ordnat med stenplattorna för en liten plats till mina stolar. Jag ska sen ta ut ett bord också. Det blev lite ogräsrensning och skönt nog var det inte så jättemycket att rensa. Jag vill ha en till rabatt med växter som blommar en massa under sommaren och jag bestämde mig för att ta bort pallkragarna jag staplat på varandra och där jag haft som en kompost. Jag la ogräset i 6 stora sopsäckar och jorden spred jag ut där jag på ett ungefär vill ha rabatten. Kommer att kunna sitta i stolen sen och njuta av nya rabatten förhoppningsvis nästa år. Jag planterade en koreansk plymspirea som jag köpte förut på Landqvist. Tyvärr har den torkat lite efter en väldigt varm solig dag så jag vet inte om den klarar sig. Sen planterade jag också klövern spm jag fick av Åsa förut. Jag hoppas att jag hittar någon blomma till den rabatten nästa lördag då jag och mamma åker på dagsutflykter med STA




Idag har jag , mamma, Hasse, mormor och Berra åkt till Drottningholms slott. Vi har varit sugna på att åka dit den SVT sände 'Drottningholms slott - Ett kungligt hem'.

Vi gick in i slottet och det var så fint där. Biblioteket har vi här.

Hedvig Eleonoras paradsängkammare. Rummet var ett audiensrum där de mest betydande gästerna togs emot. Sovrummet låg i bottenvåningen.

I Oskarssalen finns vackra vävda "tapeter". De föreställer den mytologiska historien om Hero och Leander. Vilket jobb.

Tog foton på några detaljer jag gillade också.




När man gick ut så såg jag att det fanns ett till rum man kunde kika in i där, Porslinsrummet. Inspirerad av 1700-talets porslinskök på slott och herrgårdar så lät Oskar II i reda detta utställningsrum för sin samling av svenska 1700-talsfajanser.


Sen gick vi igen den vackra Barockträdgården.  Herkulesfontänen ligger centralt placerad och minns jag det rätt så är det ett krigsbyte.

Just det, måste visa den vackra grinden man går igenom för att komma it till trädgården.

Det finns mycket fint att se i parken och ibland kändes det som att man gick i labyrinter.








Vi gick vidare till det Kinesisk slottet och bland det första man ser är flera vackra pelargoner utanför till vänster om ingången och till höger har de fin fuschior.









Fina detaljer även där inne. Tycker mycket om tapeterna.










Jag blir sugen att åka ut till fler slott efter denna dag men här näst blir det Sigtuna. Patrik och jag ska dit på torsdag och besöka R C Chocolate som blev framröstad till årets café av White guide.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar