söndag 20 augusti 2017

Sista semesterveckan

Semestern är snart slut och på måndag ska jag börja jobba igen. Känns ok ändå men samtidigt fortfarande så skönt att ha semester.
I tisdags besökte jag och mamma Julita gård. Var större där än jag trodde. Det finns mycket fint att titta på där, bl.a. Pettsson och Findus gård.

Arthur Bäckström som ägde Julita gård innan han testamenterade över gården till Nordiska museumet var en stor samlare och lät bygga ett museum och en kyrka där han förvarade sin samling.



Arthur var väldigt intresserad av kulturhistoria liksom sin mor Lily Bäckström. Hon var vän med Skansens och Nordiska myseets grundare Artur Hazelius. När han tog över Julita hård anläggde han ett eget litet Skansen. I en av de söta stugorna har han ett litet museum. Titta vad sött.


Vi gick på 2 guidade turer. En trädgårdsguide i köksträdgården där man visade en del intressanta växter jag vill prova odla på lotten nästa år. Bl.a. isört som är en sydafrikansk bladgrönsak. Vi fick provsmaka och bladen har som små blåsor på sig smakade krispigt och gott.




Sen gick vi även på en guidad tur i Stora huset. Det stod klart 1760 efter att den tidigare vyggnaden som stod där brann 1745. Rummen är möblerade som de var på Arthur Bäckströms tid.
Hon som höll i den guidade turen var klädd i tidsenliga kläder vilket var kul. Här kommer några bilder från huset. Servisen på bordet är gårdens egna servis som Lily Bäckström själv tagit fram och målat det vackra mönstret.







Trädgården bakom Stora huset är väldigt vacker och de har planterat ut pelargoner i rabatterna. Så vackert








Inne i orangeriet så har de en pelargonutställning med äldre pelargoner. Större delen av dessa pelargoner samlades in av Botaniska trädgården här i Uppsala. Mamma och jag gick förut på den sista guidade turen bland de pelargonerna innan de flyttades till Julita gård 2015.




De säljer även pelargonsticklingar fanns det fanns inte många kvar där i slutet av säsongen så blev ingen som fick följa med hem sär emot hittade mamma och jag en varsin stor kustruta, Rospiggen, som är lokalodlad. Så nu har jag 3 rutor på min lott. Skulle vara kul om jag hittade fler sen.

Dagen efter sen åkte jag ut till lotten. Det var lite svårt att få en fin bild på den nya rabatten borta på min lott men ungefär så här ser det ut nu. Jag ska skaffa runda stenar och lägga runt rabatten sen. I måndags planterade jag ut liljan jag vann och jag tror den trivs för den hade slagit ut mer sen sist. Jag har satt ner tunna träbitar för att ge lite skugga på liljan för det hade jag läst att den gärna vill ha. Huvudet i solen och foten i skugga. Lerjord kanske inte är det optimala för en lilja men jag grävde en djup grop och la fin grus i botten för dränering och annan jord runtom. Jag planterade den lite i sluttningen också så det lutar lite där den är och regnar det hjälper sluttningen till så att överflödigt vatten rinner ner och inte samlas där liljan står. Jag hoppas så att den kommer att trivas. Samma med alla nya plantorna där i nya rabatten. Ska bli så spännande och se nästa år hur allt växer på.

Hemma har äntligen mina tomatplantor fått blommor som slår ut mer och mer. Kanske blir det lite tomater att skörda sen.


Idag ska jag hem till Pernilla, vi ska fira Greta och Niklas så det blir lite kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar