söndag 13 augusti 2017

Dagsresa med STA

Igår åkte mamma och jag med STA på en dagsresa till Mälaren. Lasse och Ulla Wallins trädgård besökte vi först och de har en del intressanta växter i sin trädgård. Detta detta vackra träd heter Kentuckykaffe.


Denna lilla roliga växt heter Fotblad. Frukterna är inte giftig och Lasse hade provat smaka på ett men är visst inte god.

Sen har de en kremesbär som jag tycker är så fin men tyvärr blir de upp till 2m höga.

Vi tog en fika vid ett bord Ulla gjort med betong och rabarberblad som avtryck.

Vi såg också ett sött björnpar av betong o trädgården.

Nu blev det dags för lunch och vi fick jättegod västerbottenostpaj. Jag har glömt vad stället heter sär vi åt på och glömde fota.

Sen åkte vi till Bürgers växtgård i Köping och det var detta jag tänkte på i tidigare inlägg. På hemvägen från Sjötorp tänkte jg inte på att vi skulle åka till en handelsträdgård runt köping och jag velade mellan Åsby och Bürgers, vilken tur att jag valde Åsby och inte Bürgers så att jag fick besöka båda.

De har mycket fint hos Bürgers och verkade väldigt kunniga och måna om sina växter. Stort utbud av bl.a. roliga barrväxter och "ätbart". En tjej köpte hem ett hasselnötsträd.
Jag tyckte där emot priserna var lite högt men då jämförde jag med Åsby som jag tycker har så bra priser. Fast jag kom hem med en söt liten släkting till violrutan, en Doftruta. Kommer att passa bra i nya rabatten.


Efteråt åkte vi till nästa trädgård, Bernt och Birgitta Berglunds trädgård i Arboga. Det märktes verkligen att hosta är deras passion. En jättefin trädgård med små detaljer och fint sammanflätad med skogen.












På hemvägen sen delade man ut lotter och jag vann en jättefin doftlilja. Doftar underbart. Roselily Double står det på namnlappen. Hoppas så att den ska trivas på min lott. Ska plantera ut den imorrn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar