lördag 19 december 2015

5 dagar kvar till dopparedan

Jag funderade på det där med dopparedan. Jag har kollat upp det förut men har glömt varför man kallar julafton för dopparedan. Jag visste att det var nåt med att man doppar något och tänkte ett tag på dopp i grytan. Så jag googlade och fick fram att det kommer av en äldre sed där man under juldagen doppade bröd i skinkspadet medan man gjorde de sista sysslorna inför julfirandet på kvällen.  Undrar om det var gott. Gott är i.a.f. Janssons frestelse. Jag har gjort 2st inför imorn då vi ska fira jul hemma hos pappa med David, Filip o hans tjej Jenny och Pernilla med familj. Vi barn tar med oss all julmat så ska pappa och Åsa ordna fikat.
 Jag ska göra Janssons frestelse, ägghalvor o bröd. Idag förberedde jag Jansson så att det bara är att värma dem imorn. Jag gjorde en större vanlig och sen en mindre utan lök, för att jag inte är så förtjust i det. Hoppas de kommer att bli goda imorn. Det är inte så svårt att göra. Jag gjorde såhär, detta är till en Jansson i vanlig gratängstorlek.
Sätt ugnen på 225grader. Gratängen ska vi sen ställa på den nedre delen av ugnen så placera gallret längst ner.
Vi kommer att behöva:
2 gula lökar
Ca 700g potatis (mjölig sort)
3-4dl grädde
1-2 burkar ansjovis, beroende på om man vill ha mkt eller lite mindre smak av ansjovisen
Salt och peppar
Ströbröd
Smör

Börja med att halvera och skiva löken. Vi ska steka den i smör på medelvätme tills den blir genomskinlig. Jag har hört att genom att göra detta så blir smaken rund och fin och inte en så ettrig löksmak i gratängen.


Sen är det bara att skala och riva potatisen. Smörja gratängormen och börja med ett lager riven potatis. Sen ska vi varva med ansjovisfiléer och lök. Glöm ej att salta och peppra. Ett tips är att dela på filéerna så har du mer att sprida ut.

Så först potatis, sen ansjovis och sen lök.

Varva om igen och avsluta med potatis på toppen. Blanda grädde och ansjovisspad och häll i gratängormen så att den stiger upp och hamnar ca 1cm under översta potatislagtet. Grädden kommer att koka och har man i för mycket riskerar man att grädden kokar över. Avsluta med några klickar smör och häll över ströbröd. Grädda i ugnen sen i ca 60min.

Denna sort blir väldigt krämig. En del gillar när det är lite tuggmotstånd så då är det bara att grädda en lite kortare stund. Jag provsmakade såklart en liten bit innan jag la folie om dem och ställde in dem i kylskåpet. Tror denna blir bra. Kanske skulle ha gräddat den en kortare stund eftersom den ska värmas på imorn. Men jag hoppas den ändå kommer att bli bra och att alla andra kommer att gilla den.

Måste visa min fina amaryllis vars ena knopp nu slagit ut. Så vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar