onsdag 16 december 2015

Paketinslagning

Att slå in paket tycker jag är roligt men sen kommer ibland de sakerna som kanske är i en liten knepig form. Då kan man göra som paketpåsar av presentpapperet. Jag ska visa här. Det är lite svårt att säga hur man exakt ska mäta, jag går lite på känn. Då det ska bli en påse så måste det ju finnas lite utrymme när man ska lägga ner presenten, man vill inte behöva trycka ner den. Det får alltså inte vara för tajt. Där jag har lagt presenten på bilden nedan så kan ni se att jag vikt papperet på 2 ställen. Där emellan får presenten gott om plats.

Vi ska vika in sidorna så det räcker med att klippa papperet så att de överlappar lite. Sätt en tejpbit i mitten någonstans, bara så att papperna håller sig kvar.

Nu ska vi göra botten och man behöver inte vika upp så jättemycket av papperet. De cm vi viker upp av papperet är halva bredden på botten så bara att man ser att presenten får plats.

Dra det översta papperslagret nedåt samtidigt som du håller nästa lager kvar, så kommer påsen att se ut som på bilden. Tryck till vecken ordentligt


Vik långsidorna mot mitten så att de överlappar varandra. Sen är det bara att tejpa, eller limma.


Eftersom presentpapper är lite mjukt så tycker jag det är lättast att ställa upp påsen som på bilden, i med leksaken och sen tejpa kanten. Första gången jag provade göra en sån här påse så tejpade jag hela kanten i första steget. Jag märkte då att det blev problem när man veckade ut botten. Därför föredrar jag att göra på detta sätt.
Gör man annars en sån här presentpåse av tjockare papper så limmar jag, eller tejpar, hela vägen i början.
Nu är det bara att vika ner den övre delen. Gör man i tjockare papper så kan man göra hål och trä i snören och göra handtag.


Sen är det väldigt kul att göra lite enklare paket där man sen kan dekorera dem och piffa då till lite på andra sätt. Här har jag bara snurrat runt ett tjockare snöre några varv och dekorerat med en grankvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar