tisdag 1 december 2015

Så var första ljuset tänt

Det är så mysigt med tända ljus och på något sett tycker jag att det känns lite lyxigt och extra mysigt att tända ett ljus till frukosten. Nu när det är mörkt och lite ruggigt ute så blir det lite avkopplande att sitta där med frukosten och äta i lugn och ro i ljusskenet.
Det ljuset som såklart tändes i morse var mitt nedräkningsljus. Jag tänkte på det att detta ljus verkar vara ett som håller länge, jag kommer ihåg det att en del nedräkningsljus jag köpt genom tiderna brinner ner så fort. Helt plötsligt så har man råkat ta två dagar istället för en.

Jag blev så glatt överraskad igår på jobbet. Min chef Mats kom med en adventpresent till mig. Hans dotter spelar fotboll och de säljer via fotbollslaget bl.a. julblommor och jag fick ett stort paket med en julgrupp, amaryllis, ett mosshjärta och en ask med svensktillverkat julgodis. Julgruppen ser man ovan men här kommer den fina amaryllisen. Dancing Queen heter den och jag läste det att den tillhör de storblommiga sorterna och är även dubbelblommande så kommer säkert att bli jättevacker.

Mosshjärtat var så sött och jag hängde upp den på ytterdörren. Jag har redan en krok där med i vanliga fall en liten skylt men tog bort den och satte dit hjärtat där istället.

Sen julgodiset var en trevlig överraskning. Såg först inte att det låg en ask där under blommorna och först trodde jag att det var en chokladask men i denna är det lite blandat. Alla godsaker är tillverkade av Solberga konfektyrfabrik och den innehåller olika chokladtryfflar, marmelad, brända mandlar, knäck, mintkyssar, fudge, knäck och ischoklad. Vilken härlig blandning.

Som ni ser på fotot av amarylissen är det lite vit mossa runtom. Det la jag själv dit för det vart lite över sen jag dekorerade min adventsljusstake. Jag valde denna sen just för att denna sort påminner om gamla sockerburkar i koppar som jag sett mycket av när jag var liten och jag tror nämligen att denna kan nog vara från samma serie/tillverkare.

Igår kväll sen kunde jag inte låta bli att baka några fler chokladtryfflar. Denna gång där emot så ville jag ta med dem till jobbet. Alla fick inte plats i den burk som jag tänkt frakta dem i så jag sparade några hemma. Jag valde också att inte smaksätta dem något utan att de fick bli enkla chokladtryfflar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar