måndag 7 december 2015

Julshopping i stockholm och Caprice

I lördags åkte jag och mamma till Stockholm, vi skulle gå runt lite bland butikerna där och sova kvar på hotell. Sådan lyx. Det är kul att bara strosa runt och titta i butiker som inte finns i Uppsala. Åhlens gillar vi att gå i och finns i.o.f. i Uppsala men de är mycket större och har större utbud.
I en dansk inredningsbutik som jag gillar att gå i köpte jag en julgranskula och som ett Änglaspel fast det heter karusell, ser ut såhär och snurrar när man tänder ett ljus i det. Jag har inte plockat fram det än men ska göra det idag sen.

Vi gick förbi NK:s julskyltning och i det första fönstret ser man som ett dockskåp som ska föreställa NK och året är 1915, då de öppnade.

Nästa skyltfönster visar år 1920´och där är Skansen temat. Man ser fina pepparkakshus och ett ska vara Seglora kyrka. I högtalarna berättar en röst om att nallen och dockan ska gifta sig och att grodan kan vara präst.


50-60-talet som nästa fönster visar fick jag ingen bra bild på det rum som man vill via televisionens ankomst. Där emot utanför rummet med TV:n och leksakerna så fick jag en bild på tomten utanför och denna fina dockvagn.

Sen kommer 1970-talet och jag tog här en bild på texten till detta skyltfönster. Jag hoppas jag stavat allt rätt, lite svårt och läsa på fotot.
"Hej, kom hit, stanna till en stund.
Vi har byggt ett eget Gröna Lund.
Nyckelpigan har nyss haft premiär.
Bland små gryn blev den hemskt populär.
Om du har sparat en liten peng,
köp biljett, häng med en sväng.
Värm dig sen via brasan kära barn,
tillverkad helt i flamsäkert garn.
Kanske Tomten, hans nisse eller son,
kommer och läggeren klapp i platån."


Knallrosa var det i nästa fönster, 1980-talet var det här. Massa Hubba Bubba, My litle pony och en ET-nalle.


Avslutar sen med 2015, vår digitala värld. Paddor, candy crush, miniorer och Minecraft bl.a.

Kul med ett lite annorlunda skyltfönster i år men inte så jättejuligt. Men då de firar 100år i år förstår jag varför de valt detta tema. Snyggt gjort som vanligt.

Till middag sen hade vi bokat bord på Herman, vi skulle prova deras vegetariska julbord. Så spännande. Första intrycket blev tyvärr lite sådär då servicen inte var på topp men kanske var de stressade av alla gäster för sen blev det bättre och de berättade glatt när vi hade frågor och maten var god. Vi satt precis vid fönstret och hade så fin utsikt. Jag tycker mycket om deras hummus och några andra favoriter var skördegrytan och vego senapssill på aubergine.



Dessertbordet bjöd bl.a. på chokladmousse och äppelkaka.

Allt på detta julbord är veganskt förutom osten om jag förstod det rätt.

Sen åkte vi tillbaka till hotellet där vi tog ett varsitt glas vin i baren innan vi gick och la oss. En rolig dag i Stockholm blev det.
Dagen efter sen vaknade vi tidigt, som vanligt, och gick ner för lite hotellfrukost. Bilderna är lite mörka. Jag tog bara några bilder för ville visa lite från frukosten i.a.f. Det serverades amerikanska pannkakor, laktosfria smoothies, klassiker som bacon och äggröra men också sill som jag tycker att man inte ser så ofta längre. Mycket annat också. Väldigt nöjda var vi.




Sen strosade vi runt en stund  på Åhlens innan vi skulle åka hemåt. Innan vi åkte hem så gick vi även förbi Dunkin Donuts. Jag köpte 2 donuts där, en double caramel och den andra tror jag hette managers chioce eller liknande. Jättegoda, chokladen var favoriten.

Sen var inte dagen slut där. Jag, mamma och min moster Mia skulle gå på årets Caprice med OD. Så himla bra de var. Blandan musik och en del spektakel. Gästerna i år var trombonisten och sångaren Nils Landgren samt skådespelerskan och imitatören Rakel Mohlin.

Så idag är jag inte konstigt nog lite trött. Det har varit mycket förra veckan men väldigt roligt. Denna vecka blir det där emot lite lugnare. Det är bra för jag behöver städa och fixa hemma. Jag ska där emot klippa mig på lördag och sen kanske följa med på hundmässa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar