fredag 4 december 2015

Julgruppspyssel på Landqvist Handelsträdgård

Igår åkte jag och mamma ut till Landqvist handelsträdgård för att med Uppsala trädgårdssällskap göra julgrupper men också få lite tips och råd på lämpliga växter och dekorationer. När vi kom fram såg jag dessa söta julbockar.

Trädgårdsmästare Tomas Landqvist höll i julgruppskvällen och vi var ett litet gäng som var där för att få göra julgrupper och få lite tips. Tomas berättade lite om hur de tänkte bär de gjorde sina julgrupper. Beroende på storleken på krukan eller korgen kanske det blir en 3-4 stycken blommor varav en är lite högre och som man sen bygger de lägre runtom.

Det fanns så många fina blommor att välja mellan. Jag ville gärna ha en julstjärna för jag har ingen hemma. Jag tog med en röd men så fastnade jag så för denna vita fina julstjärna. Men den kändes lite för stor för min kruka. Jag tog också med mig en vit hyacint och denna lilla barrväxter som jag nu inte kommer ihåg namnet på. Några saker som jag tog med mig var dessa julgranskulor och kanel bl.a.

Flera hade krukor och korgar med sig men man kunde också köpa där.

Sen var det bara att låta fantasin flöda, men det var rätt svårt. Jag ville egentligen ha med julgranskulorna men jag kände att de inte riktigt passade. Det blev en lite mer natur/skogs-liknande grupp med mossa, kottar, bark, kastanj och kanelen (som inte riktigt syns på bilden).


Sen kunde jag inte låta bli att göra en julgrupp till när jag fick låna en kruka av mamma. Jag ville så gärna använda den vita julstjärnan. Denna vart enkel men samtidigt lite rolig med flugsvampen och den lilla tomteflickan.


Det bjöds också på glögg och pepparkakor.

Här stod mamma och jag bl.a. och arbetade med våra julgrupper.

Mamma 2 fina julgrupper.

Jättetrevlig kväll.

Idag efter jobbet var jag med mamma och co hem till mormor och firade henne då hon fyller år idag. Vi blev bjudna på en jättegod smörgåstårta, fikabröd och sen en god gräddtårta med hallon. Så gott och mätt jag blev efter allt.
Mormor dekorerar alltid så fint hemma inför jul och den inglasade balkongen är inget undantag. Måste bara visa dessa fina stjärljus som de har hängt upp och dekorerat med små äpplen.

När jag kom hem sen satte jag en sista touch på min ena julgrupp. Ljusslingans som jag köpte förut har jag nu dekorerat julgruppen med. Så mycket det kan göra med ljus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar