måndag 11 april 2016

En helg med storstäd, serier och blommor

Under helgen som var så hade jag förra veckan bestämt mig för att det var dags att storstäda hemma. Under fredagen så städade jag vardagsrummet och en del av sovrummet efter att jag kom hem från jobbet. Sen fortsatte jag under lördagen. Det var så himla skönt sen när allt var klart. Jag gick igenom gamla CDR-skivor och hittade alla mina bilder från Japan. De ska jag gå igenom sen en dag i lugn och ro. Men jag kunde inte låta bli att kolla igenom dem lite och minnas tillbaka.
Jag hittade även mina mangaböcker, eller hitta kanske inte är rätt ord. Jag har alltid vetat att de ligger där under gästsängen men det var länge sen jag drog fram dem och lyfte bort locket och kollade igenom dem. Det är några serier där jag vill läsa igen.

Jag passade även på att ta bort alla, de få, påsksakerna som jag hade framme. Påskriset gör emot är full med gröna blad så den låter jag stå framme med fåglarna. Bara inte Nino kommer att vara på den för mycket.



Jag ställde även iordning mina glasflaskor och vaser, 2 av mina nya står med där nu också.

Solen kom fram en stund och jag satte mig ute med ett litet glas rosé och bara kopplade av, sen in och fortsätta med städandet.

Under eftermiddagen tog jag ännu en paus och läste lite i några tidningar. Jag läste om en nyttig ketchup som lanserades i England förra året och fick flera priser och nomineringar. Det är en rödbetsketchup från Foraging Fox och finns i 2 varianter, Original och Spicy. Så spännande. Inga tillsatser och gjord på rödbetor och lite socker. 255ml ska kosta 60-75kr i välsorterade butiker.

Sen på söndag morgon följde jag med Patrik till Uppsala Comix. Ingen av oss hade varit på det tidigare och i år är det visst 5e gången de anordnar det. Det är en seriefestival där man kan bl.a. möta serieskapare, förlag och internationella gäster. De säljer böcker och serier och jag köpte Lovecraft av Jonas Andersson och Daniel Thollin. Vi fick även böckerna signerade av Daniel Thollin och skissade en varsin bild i böckerna. I min denna döskalle.


Det var intressant att höra om deras samarbete med dessa böcker och hur de tagit H. P. Lovecrafts berättelser till vårt nutida Uppsala. De är väldigt bra gjorda och snyggt skissade tycker jag så jag vill fortsätta att samla på mig deras böcker framöver.

Efteråt gick vi till Güntherska och satt ute i solen och lunchade. Riktigt kul och skön start på söndagen. Men sen skulle jag vidare och möta upp mamma. Vi åkte bl.a. till Plantagen där det blev helt tomt i huvudet. De från Uppsala Pelargonsällskap skulle snart gå men jag kom inte på något att fråga. Får säkert chans en annan gång.
Självklart kom vi inte tomhänta därifrån. Vi passade på att köpa sättpotatis. Vi köpte båda sorten Amandine, som vi tidigare provat och tycker det blir så goda potatisar. Det är en fransk gourmétpotatis vars skal är mycket tunt och de blir som lite avlånga de potatisarna.
De sålde även ut sticklingar 3 för 30kr. Jag köpte 2 pelargoner, Lotusland och Evka.
Lotusland är en liten stjärnpelargon med gyllene lönnblad och ceriserosa blommor. Evka, brokbladig, hängpelargon. Enkla rosa eller röda blommor. Bladen går lite åt det grågröna med vita kanter.

Jag köpte också en Verbena med röda blommor, stående. Funderar på att plantera den med mitt konstgräs, som jag köpte förra året och hoppas på ha överlevt vintern.

Vi köpte också en varsin fjärilsblomster. Man kan plantera den ute i rabatten men ska också vara fin i kruka eller i balkonglådan. Jag ska ha den i en kruka och den kan bli upp emot 40cm hög. Jättefina fjärilsliknande blommor, den kallas även för fattigmansorkidé.


Sen kunde jag inte låta bli att köpa ampeln med penséerna. Så fin färgklick ute nu på balkongen.

Innan vi åkte hem åkte vi också förbi arken så för att lösa in min kupong jag förut fick med kattboxen. Skulle få ett paket foder från Mush. Jag trodde att det var torrfoder men det är visst färsk foder som man fryst till stora köttbullar. Detta ska bli så spännande att se vad de tycker om. De kan äta det fryst, halvtinat eller tinat. Jag ska nog ge dem det när det är helt tinade bitar.

I morse när jag satt och åt min morgongröt så såg jag att flera av pelargonerna hemma har fått knoppar. Så roligt att de snart äntligen kommer att börja blomma. Man kan säkert ta bort dem om man vill att de ska lägga sin energi på att växa till sig mer men jag tror jag låter dem få blomma på. Det är 3 av mina pelargoner som fått knoppar. Den första vet jag inte vilken sort det är men den andra är Little Lady och tredje är Kathy 13.



Solen lyser utanför mitt fönster och så fort jag ätit upp min lunch nu så ska jag nog gå till pressbyrån. De säljer alla glassar där nu för halva priset och jag är sugen på att prova en av deras nya glassar.

Med solen blir man kanske mer törstig och till er som brukar köpa Bobs saft så kan man nu samla på sig till dessa söta muggar.

All info hittar ni här http://bobmugg.ntls.se/

Sen måste jag bara avsluta med denna vackra mattrend, Salladstårtor. Jag läste om dem förut och sen nyligen igen i tidningen Vego. Matstylisten Mitsuki Moriyasi ligger bakom dem och salladscaféet ligger i Nagoya, Japan. Blir sugen på att prova göra en egen sån salladstårta.
Bild från vego.se

Bild från food.detik.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar