lördag 16 april 2016

Resan mot Holland, dag 1

I morse åkte vi från Uppsala kl 7:30 och vårt första stopp blev vid Nyköpingsbro. Där har vi Rasta och de hade dukat upp kaffe och ost- och skinkmackor. Det var skönt med en paus och efterlängtad kaffe.

Bussen vi åker med är rätt ny och vi sitter bekvämt i stolarna och kör hela tiden stadigt och mjukt framåt. 
Vår reseledare heter Ingrid och chauffören Håkan. Ingrid berättar lite längs vägen om olika saker som vi åker förbi.

Till lunch stannade vi i Gränna på Grännagården. Allt är förberett och klart under resan vilket är rätt skönt. Inte långt efter att vi satt oss ner, efter att vi hämtat sallad och bröd, fick vi en stor kotlettbit med stekt potatis och dragonsås. Inte så dumt. Efter lite kaffe tog vi en promenad till Johans polkagrisar där 2 killar stod och gjorde polkagrisar. Fin liten butik och jag kunde inte låta bli utan köpte en liten polkagris med saltlakrits.




Det blev lite frågesport på vägen där man skulle gissa svenska städers namn som blivit lite konstigt översatta till engelska. Mamma o jag fick 22/25 rätt. Väldigt nöjda. Roligt med lite tidsfördriv.

Sen blev det en eftermiddagsfikapaus, på Mölletorp, på vägen innan vi kommer till slutdestinationen i Sverige, Trelleborg. Kaffe och mazarin blev det. Vid denna rastplats ligger en St1 mack som hade några roliga skyltar.




Fast sen vart det en överraskande avfärd mot Malmö. Vi fick en rundtur runt staden då vi ändå hade tid att fördriva och så att vi skulle slippa stå vid kajen och vänta på att få åka på båten alltför länge. Vi åkte förbi en fin park som heter Pilgrimsparken där vi såg den vackra Margaretapaviljongen bl.a.

Jag såg också på håll Scandic Hotel triangeln där jag och Pernilla bodde.

Nu sitter jag och mamma på båten TT Line, Nils Holgersson, och tar ett glas vin innan vår sena middag kl 21:30. Vi fick den sena sittningen men lite tur är så är vi fortfarande rätt mätta efter allt i dag så nu hinner man smälta allt lite mer innan buffén. Vår fina utsikt här vid panoramabaren är nu en massa lastbilar för vi börjar inte åka förrän kl 22:00. Jag får som sagt var se hur ofta och när jag kan skriva nästa gång. Skönt att semestern äntligen börjat. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar