måndag 4 april 2016

Vår tripp till Malmö

I lördags mötte jag upp min syster Pernilla som inte hade en aning om hur denna dag skulle bli eller vad vi skulle göra. Jag mötte henne på centralen när hon kom med pendeltåget från Örbyhus och sa att vi hade en halvtimme ungefär att fördriva så föreslog en kopp kaffe på Espresso house där på centralen. Kaffeälskare som vi är så är det inget man säger nej till.
Sen när det var dags att gå så gick vi tillbaka mot den plattform hon kom ifrån men denna gång satte vi oss på tåget mot Stockholm. Jag sa det att med detta tåg förstår hon nog åt vilket håll vi ska men kanske inte slutstation. Så hon fick ett papper á la På spåret men 10 ledtrådar till det hemliga resmålet.

Svaret var då så klart Malmö. Hon tog den på ledtråd 6.

Det blev snabbtåget mot Malmö och det var bekväma säten med mycket utrymme. Vår vagn var nummer 4 och bistron var i vagn nr 5, så det var nära till kaffet. Vi passade på att handla lunchen samtidigt som vi köpte vårt fika så vi skulle slippa stå i kö sen vid lunchdags med alla andra hungriga passagerare.

Vi passade på att spela en del kort under resans gång och tiden fördrevs och snart var vi framme i Malmö. Vi tog en taxi till Scandic hotell triangeln där vi fisk ett stort fint familjerum på 15e våningen med stort fönster och fin utsikt.

Vi skålade med lite rosé och Pernilla fick reda på att vi skulle se musikalen Billy Elliot som går nu i Malmö. (Inte förrän nästa år kommer den att gå i Stockholm, därav resan ner till Malmö). Hon verkade jätteglad, riktigt kul.

Vi tog en promenad inne i köpcentret Triangeln och hittade en liten butik med en massa roliga saker till så bra priser. Allt detta fick jag för 120kr.

Föreställningen närmade sig och det var dags att börja gå dit. Mycket folk var redan på plats såg vi när vi närmade oss.

Vilken musikal!! Så som det applåderades under kvällen och efter föreställningen. Man gick därifrån med ett stort leende och lite svart under Pernillas ögon. Jag lyckades knappt hålla tårarna tillbaka medans Pernillas inte klarade det. Vi fick hämta några servetter under pausen. Så himla duktiga de alla var.

Vi gick sen och tog en varsin drink på hotellet och senare somnade vi fort när vi kom upp till vårt rum.

Vi vaknade innan väckarklockan men utvilade var vi sen redo för hotellfrukosten. Var inte alls mycket folk vilket var så skönt. Jättebra frukostbuffé där man kunde göra egna belgiska våfflor bl.a.

Vi hade tid på oss så vi passade på att ta en promenad och gick genom Kungsparken mot Malmö slott. Slottet såg inte ut som vi hade trott men kanske är det finare på närmare håll.

I parken fotade vi oss med det mäktiga Gudaträdet, som planterades där ca 1870).

En massa julrosor blommade i parken och vi såg en hare, kanadagäss och änder m.m. Är nog väldigt fint där under sommaren.

Sen gick vi förbi Malmö Live, deras konsert och kongressbyggnad där vi kikade på skulpturen Rubato innan vi gick vidare mot centralen.

Efter en roligt helg i Malmö var det sen dags att åka hela tågresan tillbaka hem, med byte o Stockholm och sen i Uppsala för Pernilla. Efter detta var vi båda rätt trötta men nöjda.