måndag 22 augusti 2016

Bak, kalas och Uppsala American Car Show

Ännu en rolig och fullspäckad helg men innan jag går in på det så måste jag visa lite saker jag fått. Förra veckan kom mina tidningar Mineworld och Teknik - Historia. De fick jag gratis av Tidningskungen när de förut firade 10år. Jag beställde några fler tidningar och de kommer nog att börja komma snart de med. Mineword fick Wilma som älskar den tidningen, hon hade en tidning sedan tidigare och nu har hon 2st olika och blev jätteglad för det.

I fredags hämtade jag dels ut min Smakbox och min Gourmet-vinst av kattmat. Jag fick värdecheckar på hela 850kr att handla gourmet-mat till katterna. Så kul för jag trodde inte att jag skulle få för så mycket. Kommer att bli  många lyxiga middagar nu framöver för katterna.

Smakboxen hade temat Nya vanor denna gång och det kan ju passa bra efter semestern. Hela 18 produkter fick jag och värdet är 463kr. Förutom allagoda saker fick man med en yoghurthållare från Smarta saker. Man ställer yoghurten upp och ner i hållaren så då kommer den sisa yoghurten att rinna ner mot öppningen. Får man ut mer och minskar matsvinnet.


Kaffeälskaren i mig blev glad över kaffet man fick med. Mörkrost Volcanic Blend från Cafégo. Jag tror inte jag har provat detta kaffemärke förut så det ska bli spännande. Kaffet kommer ifrån Sofiero Kafferosteri.

Ekologiska Svenska havreringar, blåbär från Frebaco. Dessa provade jag i lördags och var godare än jag hade trott.

Årets skörd äppelmust från Kiviks musteri. Jag har varit så sugen på att åka runt i Österlen och bl.a. besöka Kiviks musteri. Nu medans får jag njuta av äppelmust från årets skörd. Ser fram emot att smaka för de brukar vara så gott.

Glutenfri mjölmix fr Finax. Jag ska försöka mig på att baka mer glutenfritt så perfekt att få detta mjöl då.
Choklad från Malmö CH-Fabrik. Jag har fått en chokladkaka från dem förut men har inte provat dem än. Måste jag göra snart. Kanske till helgen. Ekologisk choklad och en sån här chokladkaka kostar i vanliga fall runt 55kr så känns som lite lyxchoklad.

Ekologiska 5 gryner från Zeta. Spännande. Gryner rika på fibrer, protein, vitaminer och mineraler. Ekologisk blandning som ska passa både i grytor och till sallader. Gillar att de bara tar 10min att tillaga.

Fick en söt liten burk med aprikosmarmelad från Bonne Maman. Den görs på 100% naturliga råvaror och riktigt socker på traditionellt franskt recept. Kanske dags att baka lite scones till helgen.

Noa blåbär och björksav från Noa. Denna håller jag på att dricker nu och tycker den är god i smaken. Den ska bidra till minskad stress och ökad fokus. Björksav har jag hört gott om och har funderat på att beställa en flaska någon gång.

Ekologisk jordnötssmör från Green Choice. Bra och gott jordnötssmör och nu finns den då även i små påsar som man smidigt kan ta med sig.

3 kryddblandningar från Santa Maria. Eko, Fajita, burrito och enchilada spice mix. Brukar alltid vara goda dessa kryddblandningar.

Bönmix från Bonduelle. Gott med bönor och det använder jag ofta. Senast till min matlåda idag så använde jag en bönmix. Dock inte denna för jag hade en som redan var öppen men till nästa gång.

Rotfruktschips från Svenska lantchips. Ekologiskt odlade rotfrukter och även KRAV-märkt. Dessa har jag provat förut och de är goda.

Ekologiskt godir Triassic Garden från Hey Yum. Ekologiskt godis från svenska tillverkare. Har hört att denna ska vara god och ser fram emot att prova den sen.

Det var allt med denna smakbox. Mycket gott och roligt att prova sen.

Idag ska jag gå förbi Pressbyrån och hämta ut en Pucko. Det finns en app som heter Flarie. Den innehåller spel där man kan vinna presentkort och biocheckar bl.a. men de har också spel där man kan få hämta ut saker från Pressbyrån om man kommer upp till en viss poäng. Nu klarade jag ett spel där man får hämta ut en pucko gratis.

I fredags bakade jag kakor till Gretas kalas. Så kul att baka och även hjälpa till. Pernilla var på bröllop i lördags så erbjöd mig att hjälpa till med bakandet. Det blev bertakakor (med smak av kanel), kolasnittar och brysselkex. Jag färgade sockret med fel färg så de blev gröna. Men det är kul med lite annan färg än klassisk rosa ibland.




I lördags sen hämtade pappa och Åsa upp mig. Det var dags för American car show i Uppsala. Vi gick runt och kollade på bilar borta vid slottet och sen åkte vi och handlade lite innan vi åkte till Ulva kvarn för att grilla korv.

Jag och Åsa köpte lite olika ölsorter och jag provade dessa 3. Jag tycker det är kul att prova lite olika märken och sorter men är dålig på att skriva ner eller så vad man provat så glömmer man lätt bort vilket märke det var på nån sort man tyckte extra mycket om. Samma med viner.
Södra Almighty är en fruktig ale. Tillverkad på Södra Maltfabriken. Den var rätt god och passade väldigt bra i lördags när det var så soligt och varmt och kändes som sommar.

Den andra ölen blev New Belgium Fat Tire. Från ett amerikanskt bryggeri och den här tycker jag var en väldigt god och trevlig öl. Passade väldigt bra till grillat. Nu grillade vi bara korv men tror denna skulle passa väldigt bra till vad som man grillar. Jag är så svår på att förklara smaker men denna var nästan lite fruktig.

Tredje ölen blev Founders All Day Session Ipa. Founder brewing co är ett av de bästa bryggerierna i USA som jag förstått det. Med en filosofi "Vi vill inte brygga öl för massorna. Vi brygger för oss". De har vunnit flera medaljer och det är förståeligt när jag smakade på ipan. Väldigt god.

Efter grillandet åkte vi tillbaka in till stan. Cruisade runt lite och stod och även sen vid Kungsgatan och tittade på cruisingen. Åkte ner mot parkeringen vid "hamnen" och träffade lite folk där. Bl.a. min kusin Sandra. Vi tog en promenad runt stadsträdgården och sen gick vi tillbaka och det blev lite mer cruising innan vi åkte hemåt.

Dagen efter var det kalas hemma hos Pernilla. Greta fyllde 2år i lördags och man hade beställt en jättefin Bamse-tårta. Som var både fin att titta på och god att äta.
 



Helgen gick så klart fort när man hade så kul. Idag är det redan måndag igen och en ny vecka har börjat. På lördag ska jag hem till Tessan i Björklinge för kräftskiva. Vi tar alla med oss egna kräftor men sen tillbehören har vi delat upp. Jag ska baka något till fikat. Sen beställde jag en fredagsmyspåse från Feskarn i morse. Jag funderade på att köpa kräftor från dem men så såg jag att deras fredagsmyspåse innehåller kräftor och tänkte att då beställer jag en sån. Den innehåller:

Havskräftor från Smögen med aioli.
Tomat- & basilikasoppa med örtkrutonger
Ceviche på pilgrimsmussla- lax- räkor & mango.
Chipotleglazad laxloin med chimichurri
Chokladganache toppad med kanderade nötter
Surdegsbröd från Triller

Så en del som soppan äter jag på fredag och så tar jag med mig lite blandat gott till lördag. Kanske att jag köper några extra kräftor beroende på hur många man får med i påsen. Tycker att det var en lyxig påse denna gång och för bara 195kr får man allt.

Sen på söndag ska jag och Patrik gå på bio. Vi ska kanske hem till mig sen och fixa nåt gott till middag.

Måste tipsa också om att idag kl 17 så kan man om man har tur få biljetter till förhandsvisningen av Den allvarsamma leken. En svensk film byggd på Hjalmar Söderbergs roman med samma namn. Jag ska gå förbi filmstaden när jag slutar och hoppas få tag på biljetter innan de tar slut. Då kommer det att bli bio nästa måndag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar