måndag 1 augusti 2016

Glasblåsning

 Nu är jag inne på min sista semestervecka och även om det nu känns som att mina första 2 semesterveckor har gått väldigt fort så har jag ändå hela tiden gjort något om dagarna förutom igår. Då hade jag bara en dag hemma då jag tvättade undan en del tvätt, städade, pysslade på balkongen och sen kollade på film. Det var riktigt skönt ändå med en dag hemma bara och gå runt i pyjamas och pyssla. Så var tanken att jag skulle ha gjort i fredags men då hann jag inte gå runt sp länge i min pyjamas förrän pappa ringde. Han var i stan och undrade om jag ville följa med ut till örbyhus och grilla. David, Filip och Jenny skulle komma ut också. Det var roligt att ses allihopa och vi hade tur för strax efter att vi grillat klart och satt oss för att äta kom det snabbt mörka moln och det började spöregna. Men då satt vi på altan och under tak så då gjorde det inget.
Dagen efter var det jättefint väder. Jag började med ett styrketräningspass och sprang längs några grusvägar fast det  var då jobbigt. Solen låg på en hela tiden men det vart en runda på 3km i.a.f. Sen åkte pappa, Åsa och jag till Strömsberg. Där besökte vi Café Strömsberg och kollade runt lite på Strömsbergs bruk.




På vägen hem åkte vi förbi Trollsjön. Jättevackert. 26m är den som djupast. Det intressanta med sjön är at bergtäkten redan från början planerades och utformades för att bli en badsjö efter att brytningsarbetet var slutfört.
Jag glömde tyvärr ta en bild men det finns en massa klippor att sola på och gå ner i sjön från men även högre klippor med stege som man kan hoppa ner från.

Under lördagen sen var det äntligen dags för glasblåsning. Mamma och jag skulle prova på det för första gången. Jag skulle göra en turkos-randig skål och mamma ett limegrönt glas men när mamma sen skulle blåsa sitt glömde han som jobbade där och som visade oss hur man gjorde att mamma skulle göra ett glas så det vart en skål för henne också.
Det var kul att prova på detta och lite knepigt var det ibland med vissa saker. Jag trodde att det skulle vara svårt och jobbigt att blåsa in luft, för det hade jag hört, men det tycker inte jag alls var jobbigt. Jag ser fram emot att se sen hur skålarna blev. Då kommer det ett foto upp här sen.






Nu blir det till att packa igen. Ska hälsa på Jenni och Ceymor i Gävle och sova kvar där. En vän till Ceymor kommer och hälsar på och de ville dra ihop lite folk. Kanske ska vi spela minigolf, volleyboll, bada eller så. Det visar sig och beror väl lite på hur vädret blir och vad vi känner för. Ska bli kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar