tisdag 16 maj 2017

Fjärilsstigen

I söndag gick mamma och jag bl.a. längs Fjärilsstigen vid Håga. Fjärilsstigen är i sig 3km lång och vi bestämde oss för att ta en annan väg sen på tillbakavägen och sammanlagt blev det ca 1 mil. Längst Fjärilsstigen finns 9 stopp med information om olika fjärilar och miljöerna de bl.a. trivs i. Nu hade det regnat på förmiddagen så alla fjärilar utom 1 höll sig undan när vi gick, men vi sa det att vi ska gå här i sommar igen när det är varmare och förhoppningsvis fler fjärilar framme.



På tillbakavägen blev det att vi gick inne i skogen längs en vandringsled. Det var väldigt lugnt och fint där inne i skogen och det blev även där som vi sen tog en liten fikapaus. Kaffe och smörgåsar och så delade vi på en Pucko jag fick prova via Smartson, Pucka Mörk.


Vi såg skägglav hängandes från flera träd och jag kan inte minnas att jag sett det förut, i.a.f. inte så mycket.

När jag kom hem sen var jag rätt trött, det blev t.o.m. att jag somnade en stund. Hur ska vandringen längs Jämtlandstriangeln gå sen.
När jag vaknade till sen lagade jag till en god kycklingsallad.

Hemma hos mig blommar fortfarande nejlikorna. Jag har haft dem i över 3 veckor och jag byter vatten i vasen 2 gånger i veckan och klipper dem samtidigt lite. Så fina.

På stan nu så börjar det blir lite vår i de stora krukorna, eller vad man ska kalla dem för. Bellisar, hyacinter, tulpaner, penséer och alunrot bl.a. I mitten en liten löjtnantshjärta som inte börjat blomma än där emot.

Jag ska ta bilder på dem vid ån sen också för där är det mera gula blommor. Väldigt fint.

Springandet går fortfarande bra, även om det känns lite motigt ibland också. Igår sprang jag 12min, gick 1min, sprang 12min, gick 1min och avslutade med att springa 4min. 30min totalt och målet är då att klara springa 30min utan pauser. Jag tror att jag skulle klara att springa 30min nu men jag följer mitt schema och jag tror att det samtidigt är bra med som lite intervallträning också. Jag har jämt min keps på mig nu för tiden när jag springer. Det är skönt och håller samtidigt håret på plats. Sen blir det ett litet skydd om solen lyser starkt eller att det småregnar. Jag är glad att jag köpte en, även om den är tänkt till vandringen sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar