fredag 5 maj 2017

Härliga helg är snart här igen

Idag är det äntligen fredag och tänkte det igår att så klart vi ska ha fredagsfika. Jag hittade ett nytt recept i Hemmets Journal, mörka chokladkakor med Tosca. Gillar man kakor av mörk choklad och Tosca så blir man nog inte besviken men vet att en del har lite svårt för mörk choklad. Får se sen hur cheferna reagerar.

För 17st kakor, det blev 15st för mig så gjorde nog bollarna lite för stora.

150g mörk choklad
50g smör
1 1/2dl farinsocker
1dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 1/2dl vetemjöl

Tosca:
50g smör
4msk strösocker
4msk ljus sirap
1tsk vaniljsocker
2msk vetemjöl
2msk mjölk
1 1/2dl sötmandel

Ugn: 200 grader

1. Smält chokladen över ett vattenbad. Rör ihop rumsvarmt smör, farinsocker och socker med elvisp. Tillsätt äggen under vispning. Rör i vaniljsocker, kakao, bakpulver, mjöl och den smälta chokladen. Arbeta ihop till en kladdig deg och låt den vila i kylen i 30min.
2. Tosca: Hacka mandeln. Smält smöret i en kastrull. Rör i socker, sirap, vaniljsocker, mjöl, mjölk och den hackade mandeln. Koka ihop i någon minut. Låt svalna.
3. Rulla bollar av degen och lägg i pappformar, gärna i muffinsplåt. Tryck en stor grop i varje med tummen. Fyll med toscasmet. Grädda i 15min.

Jag hade kanske i lite mycket toscasmet men tycker det är så gott.

I morse tittade jag till pelargonerna som vanligt. Blommorna på Susan Payne börjar slå ut mer och mer. Man ser små hintar av rosa.

Occold Lagoon har börjat blomma nu.

Sen har en av mina pelargoner som överlevt vintern fått knoppar. Jag vet inte vilken sort denna är så får bli en överraskning och jag hoppas kunna lista ut det när blommorna blommar.

Jag längtar så nu till helgen. Ska njuta av en helg utan en massa planer. Ibland är det så skönt. Blir ut och springa och städa så klart men annars om det är fint väder så ska jag nog fixa på balkongen och kanske åka ut till lotten. Ikväll ska jag laga till fiskwallenbergare med pepparrotssås. Ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar