måndag 7 mars 2016

Besökte Uppsala stadsbibliotek

Idag under lunchen bestämde jag mig för att se hur det ser ut i stadsbiblioteket nu när renoveringen är klar. Där det tidigare var en liten innergård har man nu en massa tidskrifter att läsa. Det var väldigt ljus där då man satt upp ett glastak ovanför. I rummet bredvid fanns där ännu fler tidsskrifter och jag fastnade där och började bläddra i olika trädgårdstidningar. Hit kommer jag nog att gå under en del luncher. Jag hann inte titta runt mer än så denna gång.
I tidningen Natur & trädgård läste jag om de 10 rosorna som är nominerade till Årets Ros 2016, som koras den 2 juli. Till utseende fastnade jag direkt för buskrosen Fiesta och All the rage. Bilderna är från hemsidan rosensdag.se.
Fiesta är en lägre buskros som blommar rikligt hela sommaren, hör till gruppen Easy Elegance. Fyllda strimmiga blommor i gräddvitt och rosa. Blommar rikligt hela sommaren.

Dolomiti, en floribundaros som ska vara ovanligt härdig och rikblommig. Stora dubbla blommor i rosa med vit mitt.

Goldspatz, en medelhög buskros med mängder av ljusgula medelstora blommor. Den har klarat zon 5 och t.o.m. zon 6 i vissa trädgårdar.

Cameleot, en klätterros som kan bli upp emot 3m hög på kort tid. Småstrimmiga rosa blommor som är stora och halvfyllda med en medelstark doft.

Sweet Haze, en marktäckande ros många enkla ljusrosa blommor med röda ståndare.

Kola, en låg marktäckande ros med mängder av vita dubbla blommor sommaren igenom. En härdig ros också.

Carl Nielsen, en tehybrid som klarar zon 5. Stora blommor med vågiga kanter som är aprikosfärgade och doftande. Den växer kraftigt och kan bli upp emot 90cm hög.

All The Rage, en Easy Elegance-ros som växer kraftigt och brett. Stora dubbla blommor i en aprikos/gul/rosa färg. Blommar kontinuerligt.

Cap Diamant/Cape Diamond, kommer från en amatörförädlare i USA. Väldigt härdig ros som klarar zon 6. En bred buskros och blommar rikligt och kontinuerligt. Blommorna är medelstora, rosa och doftar.

The Mayflower, en David Austin ros som funnits länge. En lägre buskros som blommar rikligt med rosa doftande blommor.

Där har vi alla 10 kandidaterna. Ska bli spännande att se vilken som vinner sen. Jag har själv varit sugen länge på att skaffa en ros men egentligen vill jag ha en sen, minst, på en kolonilott i framtiden. Vet inte om en ros skulle trivas på min odlingslott.

Jag längtar så till vår och sommaren och vill avsluta med att dela med av 2 recept. I söndags åt jag bananplättar, ett recept som stod på den påse med hirsflingor från Risenta som jag har hemma.

Ingredienser:

1 dl vetemjöl (bovetemjöl och de blir glutenfria)
1 1/2 dl hirsflingor
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 stor mogen banan
2 msk smält smör
2 1/2 dl mjölk
1 stort ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Mosa bananen och blanda den i en annan skål med mjölk och smör. Vispa ner ägget, blanda allt och låt stå 10min. Stek ca 2min/sida.

Till detta ville jag ha sylt men hade inget hemma så jag gjorde en egen. Tips är att göra sylten först om man som jag ville ha den till plättarna sen. Så den hinner svalna och så. Denna jordgubbssylt är så lätt att göra och är sockerfri.

Ingredienser:

250g jordgubbar
1/2 dl vatten
4 dadlar
1/2 tsk vaniljpulver/extrakt

Koka jordgubbar, vatten, vaniljpulver/extrakt och dadlar i ca 5min. Mixa sen med stavmixer. Blanda i chiafröna, häll ner allt i en glasburk och ställ in i kylskåpet. Klart! Det är bra att göra denna sylt först för att chiafröna bildar en gelé när de kommer i kontakt med vätska och det gör denna sylt krämig och god.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar