måndag 21 mars 2016

Påskpyssel

Igår provade jag att färga ägg att ha som dekoration hemma nu till Påsk. Jag ville dels prova att marmorera ett ägg med hjälp av skal från en gul lök. Jag var nyfiken på att se om jag la dit lite blad, om det kunde bli ett mönster av det med konturer efter baden. Så jag la en kvist mot äggen, klädde sen in det i skal från den gula löken och sen trädde jag en bit strumpbyxa över och knöt hårt så att allt hölls på plats.



Sen till mitt nästa ägg hackade jag en stor röd lök att koka med. Skulle också kunna färga och ge äggen en slags blå ton.
Sen är ju gult verkligen en påskfärg så till mitt sista ägg så kokade jag det med gurkmeja.
Eftersom jag inte har tänkt äta dessa ägg så lät jag dem sjuda på länge, jag ville verkligen att de skulle få mycket färg.

När det kändes bra sen med färgerna, jag kommer tyvärr inte ihåg hur länge de fick sjuda. så la jag äggen i en varsin pappmugg tillsammans med vätska att svalna i. Jag hade läst det att låter man dem ligga så över natten eller i.a.f. ett par timmar till så kan de få ännu mer färg. Så jag lät dem ligga där i säkert en 5-6 timmar.

Man får vara lite försiktig men gurkmejavätskan, färgar snabbt och lätt av sig.

Såhär blev dem sen. På det marmorerade ägget längst till vänster kan man se lite av kontiren av blad och stjälk. Ägget som kokade med röslöken fick en speciell färg, inte blå men tycker den vart fin ändå. Det gula ägget vart gulare än jag hade trott.

Medan de sjöd på plattorna så provade jag på lite annat pyssel med ägg. Jag hade sett att man kunde klä in dem i aluminiumfolie, så provade med det och fick ett silvrigt litet ägg.


Sen hade jag ett ägg som hade några sprickor i sig och den kunde jag inte färga eller klä in i aluminiumfolie, så skulle den nog bara gå sönder. Så jag fick en annan ide. Jag har sett att man kan göra små hål i ägg och blåsa som ut innehåller och dekorera och hänga upp i påskriset. Men jag tog bort det trasiga och sköljde rent skalet. Satte dit en tejp bit, ska på något sett hjälpa till så att det inte spricker. Men man måste ändå vara försiktig så klart.

Jag använde en synål så att jag även fick med sytråd. Gjorde en knut på innansidan och knöt ihop ändarna ovan sen så jag har att hänga i påskriset.

Sen hämtade jag lite spansk mossa, som jag sparat från en av julgrupperna. Gjorde 2 bollar av bomull jag blötte och rullade ihop. Vips så har vi ett litet fågelbo.



Äggen som jag färgade fick sen vara i en glasvas som dekoration med några hönor och silverägget bredvid på bordet.


Nere på stan har man fortsatt med påskdekorationerna. Bl.a. har man ställt upp dessa stora träd med en massa vackra påskfjädrar.

Jag kom på sen också att jag har en liten ljuslykta med fjädrar på. Passa in nu i påsktider också.

Måste visa en bild på fina Wilma också från flöjt-konserten. Så duktig hon och de andra barnen var.

Idag till matlåda har jag en svamplasagne. Det har jag aldrig lagat till själv förut men det var så gott så det måste jag absolut göra igen. Lätt var det också. Självklart måste ni få receptet också. Det är från Linas matkasse. Detta är för 2port.

Ingredienser:

Babyspenat
250g champinjoner
1 citron
1 msk fryst persilja
1/2 rödlök, som jag hoppade över
140g lasagneplattor
1 portabellosvamp (2 om små)
60g Grana Padano
1/2 dl rysk yoghurt
1 1/2 vitlöksklyfta
1 tsk torkad salvia
1 msk vetemjöl
2dl mjölk
1 dl vatten
salt och peppar

Sätt ugnen på 250 grader.
Skär champinjoner och 1/2 rödlök i grova bitar. Fräs allt i en rymlig stekgryta. Pressa ner 1 vitlök och krydda med 1 tsk torkad salvia och 3/4 tsk salt.
Pudra ner 1 msk vetemjöl. Rör ner 2 dl mjölk och 1 dl vatten, lite i taget. Låt sjuda 3-5min.
Grovriv 60g Grana Padono. Blanda ner hälften av osten och 1/2 dl rysk yoghurt i grytan. Spar resten av osten.
Varva 140g lasagneplattor, svampstuvning och babyspenat i en smord liten ugnsform. Avsluta med ett lager svampstuvning och strö över resten av den rivna osten. Gratinera mitt i ugnen 15-18min.
Under tiden gör vi Gremolata: finhacka 1/2 vitlöksklyfta. Lägg i en skål och blanda med finrivet skal av 1 citron, 1 msk fryst persilja och 1/2 krm salt.
Skär portabellosvamp i klyftor. Stek snabbt i en het stekpanna med olivolja. Krydda med salt och peppar.
Strö portapello och gremolataströssel över lasagnen. Servera förslagsvis med en god sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar