lördag 5 mars 2016

Himmelska bars

Idag har jag bakat barsen från bakboxen. De var så lätta att göra och så goda. I dessa bars har man i bovetekross. Bovete är en växt nära släkt med rabarber och ängssyra vars frukter används för att göra mjöl och gryn. Bovete saknar gluten så perfekt för glutenintoleranta och ett bra alternativ till mjöl- och grynsorter.
Receptet på barsen:

Ingredienser:

1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
2 1/2 dl bovetekross
12st torkade, urkärnade dadlar
1 dl kokosolja
1dj jordnötssmör
3 msk honung
1 msk kanel
1 1/2 dl gojibär

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Sprid ut solroskärnor och pumpakärnor på en ugnsplåt och rosta mitt i ugnen i ca 5min. Akta så de inte bränns. Lägg dem sen i en skål.

Lägg bovetekross och dadlar i en matberedare. Jag har ingen och använde en mixer som också funkade bra. Mixa tills alla dadlar är fint fördelade i bovetet. Häll sen ner kokosolja, jordnötssmör, honung och kanel och mixa till en blank deg. Ta ut degen från matberedaren och blanda ner de rostade kärnorna och gojibären.

Platta sedan ut degen på ett bakplåtspapper eller rulla till bollar. Jag plattade ut allt i en form. Låt vila sen i kylskåpet i ca 30min.


Skär sen till bars och förvara dem i en tätförslutande burk i rumstemperatur eller kylskåpet.

Perfekta mellanmål! Man kan byta ut kärnorna mot t.ex. äppelbitar, tranbär, mullbär och andra nötter och frön. Vid jordnötsallergi kan man byta ut det mot samma mängd mandelsmör eller lägga till 0,5 dl av kokosoljan istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar