onsdag 23 mars 2016

Fåglar i påskriset

Jag kunde inte låta bli, igår fick 4st fåglar följa med mig hem till påskriset. Dessa är så vackra och jag hittade dem på Miqmaq. Jag har inte många påsk-dekorationer hemma så det känns kul när man hittar något man fastnar för. Kanske ska jag passa på att köpa lite sen när det reas ut påsk-saker så jag har lite mer nästa år.




Efter jobbet igår följde jag med mamma och Marcus när de handlade. Då hittade jag dessa små ingefärsliknande rötter. Det är färsk gurkmeja! Som jag har letat efter det. Har flera recept på juicer där man ska ha i det, man kan ta torkad och malen såklart också men har alltid velat prova färsk. Gurkmeja är en kraftig antioxidant och den färgar ju gärna av sig som ni såg i mitt förra blogginlägg, färgämnet curcumin motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer.
Det finns flera fördelar med gurkmeja. Som att den då är antiinflammatorisk. Förbättrar metabolismen. Motverkar bakterier och parasiter. Förbättrar läkningsförmågan på sår. Stärker hjärta och kärl, förtunnar blod och sänker kolesterol). För att nämna några.
Så under påskledigheten ska jag nog göra en stärkande juice.

Igår när jag kom hem hade jag fått en fröpåse från Heinz. Så nu ska det sås tomatplantor. Heinz har flera tävlingar nu och i slutänden kan man vinna priset att de tillverkar ketchup av de tomatplantor man sått. Till att börja men så vill de gärna ha in kreativa bilder på groddningsperioden. Lite synd är att de har flera avslutade tävlingar redan, tex på hur man planterat fröna, första groddarna etc. och flera av oss har precis eller inte ännu fått hem fröna. Lite synd. Men förhoppningsvis blir det fina goda tomater man får som man får njuta av i slutänden i.a.f.

Jag fick på jobbet idag innan jag slutade en överraskning. Chefens fru Ulla kom upp med ett jättefint Fabergé ägg och i den ett jättesött får av marsipan. Så glad jag blev. Detta ägg ska jag spara som en prydnad till påsk.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar