måndag 27 mars 2017

Hård kaka och långpromenad

I lördags var det kalas för Pernilla och Elsa. Jag hade köpt 2st Mon Amie assietter till Pernilla, som samlar på den serien, och Elsa fick en skinnjacka.


Kakor och bullar varav min chokladbollskaka på 3 lager. Min kaka var så hård. Jag tänkte mig dumt nog inte mig för när jag gjorde kakan. Det stod t.o.m. i receptet att man skulle trycka ut smeten försiktigt. Jag tryckte då inte försiktigt utan tog i som bara den för här skulle de 3 olika lagren synas ordentligt. Men, när jag då tryckte ihop den så pass som jag gjorde så är det inte konstigt att kakan blev hård och svår att skära. En chokladboll ska ju vara mjuk och likaså denna kaka. Man lär sig av sina misstag. Den gick att äta i.a.f.

I söndags sen tog mamma och jag en långpromenad längs Linnéstigen i Ultuna. Det skulle bli en fin dag men när vi såg var det ändå lite kyligt i luften så under mina vandringsbyxor hade jag underställ på mig.
Vi parkerade bilen längst ner på Ultunaallén och valde att gå bort först mot Sunnersta-hållet. Slutet, eller början, av Linnéstigen heter Sunnerstaspången och den ville vi inte missa. Vi fick gå längs med några plankor för att komma fram till nr 6 på Linnéstigen. Jag undrar vad en sån här "bro" kallas för egentligen. Det måste jag ta reda på.

Vid stoppen längs Linnéstigen så kan man dra ut en liten plastbricka där det står telefonnummer och en kod till plastsen man står vid. Ring så berättar Carl von Linné lite om platsen. En väldigt rolig sak tyckte vi.

Sen fick vi vända och gå tillbaka och fortsatte vår färd till punkt nr 5, Ullbo. Vid denna plats så stod vi inne i en liten trädgård med en fiskdamm. Här är det säkert jättefint under sommaren när allt blommar. Här inne fanns det stora och höga rododendrons. Det vart nästan som en tillbakablick till när vi var i Tyskland och gick i Rhododendronparken.

Plats nr 4, där hade vi kommit högt upp på en rullstensås, Ultunaåsen. Här finns det en fin utkiksplats bort mot IKEA-hållet. Det finns t.o.m. en kikare där som man kan spana ut med. Vi passade på att ta en kopp kaffe här och lite fika.


Nu kände vi oss rätt nöjda. Det började bli dags att gå tillbaka. Men det vore kul att gå en annan väg tillbaka så vi fortsatte stigen fram en bit för vi såg på kartan att vi då skulle komma ner mot ån. Väl vid ån sen så började vi gå tillbaka längs med den.

Nu började det bli lite varmt. Solen lyste på bra och jag började ånga att jag tog på mig understället. Men mina byxor har dragkedjor vid låren där man kan öppna upp och lufta lite. Det var skönt.

Det var många som var ute och promenerade, joggade och cyklade. Vi såg även flera fågelskådare. Vi vart även glada över att se flera fjärilar och en nyckelpiga. Det var både en citronfjäril och flera nässelfjärilar.

Vi gick ca 8,5km allt som allt. Det var väldigt skönt och man kände sig lite trött efteråt. Vi ska försöka gå lite olika Linnéstigar och andra leder nu framöver. Denna Linnéstig börjar egentligen borta vid slottet och vi har sagt det att vi vill gå hela så någon dag sen framöver ska vi gå resterande med slottet som start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar