måndag 20 mars 2017

Storstäd och pelargoner

I helgen nu så städade jag på i både badrum och köket. I köket så har jag en kryddhylla ovanför spisen och listen nära taket var smutsig och fet efter matos. Jag försökte göra rent men det gick inte. Så jag googlade fram ett husmorsknep, bikarbonat och saft från citron. Då fick jag det rent och fint.




När jag gjorde rent i badrummet skulle jag gå loss på kaklet och skrubba på.

När jag stod på badkarskanten för att komma åt kaklet ovanför fönstret lutade jag mig dumt nog mot brädan som var där och fungerade som en hylla. Den gav vika.

Men tycker det gick bra ända utan hyllan där sen.

Jag, mamma och Hasse var i lördags till Erikshjälpen och lämnade en massa saker. Vi tog en fika på caféet och det var gott kaffe och goda bullar. Hasse tog en köttbullsmacka med rödbetssallad som han tyckte var väldigt god.

Igår så var det årsmöte med Uppsala trädgårdssällskap och det gick smidigt. Föredraget sen om pelargoner var väldigt intressant där det både var lite historia och även fina bilder på Veronika Olssons pelargoner bl.a. Projektorn visade tyvärr inte de rätta färgerna riktigt men man ser ändå hur vackra pelargonerna är som Veronika visade. Några av hennes favoriter är dessa 3. Thea Torsång och Oxarv.

Den här var läcker också. Den är egentligen polkagrisfärgad men projektorn gjorde att färgen mer blev roströd. Single New Life heter den.

Den här pelargonen var annorlunda och vacker. Heter Noel och är en kaktuspelargon.

Denna pelargon, Mårbacka tulpan, berättade Veronika om att man hittade i en handelsträdgård som heter Fröslöv Handelsträdgård. Där odlar man bl.a. Mårbacka pelargoner. Man hittade detta sidoskott och det såg inte riktigt ut som Mårbackorna de hade, den ville inte riktigt slå ut utan kronbladen förblev som upprätta och påminde om en tulpan. Färgen var fortfarande detsamma som deras Mårbackor så då fick den namnet Mårbacka tulpan.
De tog hand om denna stickling och tog nya sticklingar under tiden och sen efter 3år började man sälja den.

Sen blev det lotteri och jag vann en liten fuchsia-stickling som jag hoppas ska trivas bra på balkongen sen.

Det var även försäljning av pelargonsticklingar och jag kunde då inte låta bli, 4st köpte jag med mig hem. Det vart en rosenpelargon, Rosebud Supreeme. En dvärg stjärnpelargon som heter Lotta Lundberg. En änglapelargon med vackra krusiga blad, Eskay Verglo. Sen en liten pelargon som heter Lill Lotta, den kommer att få halvdubbla korallfärgade blommor sen.

Idag så väntar man med lite spänning på att få sluta, åka hem och sen ta emot min Flexkasse från City Gross. Får se vad jag ska laga till för gott ikväll. Jag funderar på fläskfilen så inte svampen hinner bli dålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar