torsdag 16 juli 2015

Älgörtssaft

Igår åkte jag hem till pappa och hans sambo Åsa. Jag skulle få låna en av deras bilar i några dagar och åkte hem till dem med min bror David. När vi svänger in på en grusväg mot där de bor så kändes några växter där längs vägen bekant. Det var ju älgört och en massa sådana. I så många år har jag gått förbi dessa växter utan att veta att det är älgört.


Så självklart passade jag på att plocka några och idag har jag förberett älgrotssaften som kommer att ta en vecka innan den är klar. De vart lite ledsna på hemresan men ska nog gå bra ändå.
Med detta recept blir det cirka 2l saft. Man behöver ca 50st blomklasar, jag plockade några extra. Skaka dem försiktigt så att inga småkryp följer med. Skiva upp 4st ekologiska citroner. Lägg dem i en stor bunke och häll i 2l vatten. Häll sen i så mycket som 2kg ekologiskt strösocker och 2tsk askorbinsyra.

Lägg i blomsterklasarna och lägg sen ett lock över. Låt den stå i rumstemperatur och rör om varje dag.

Sen ska det silas och hällas upp i decinficerade glasflaskor. Eftersom de inte kokas eller skummas så kommer hållbarheten att vara kort. Saften kan spädas lite beroende på hur stark/svag man vill ha den. 1 + 3 läste jag ska vara lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar