fredag 24 juli 2015

Relax på Sätra Brunn

I förrgår åkte jag och min mamma till Sätra Brunn. Det var dags att få koppla av och relaxa lite. På vägen dit stannade vi vig Sala silvergruva. Vi hade bestämt oss för att stanna där och fika men vi gick sen också runt och tittade bl.a. på deras museum och i en antikbod som låg där bredvid.
Sen när vi kom fram till Sätra brunn och checkade in kunde man från receptionen se in till den uppvärma 34-gradiga poolen och relaxavdelningen. Dit skulle vi efter att vi lämnat vår packning på rummet. Vi skulle få bo borta vid Skogsgården som består av en huvudbyggnad och en västra och östra flygel. I den västra flygeln bodde vi.

Lite synd så låg vårt rum nästan direkt till höger där man gick in så man hörde när folk kom och gick. Utanför vårt fönster fanns en altan också med bord o stolar där man kunde röka och se rakt in i vårt rum. Vi drog direkt ner persiennen. Rummen går i sekelskiftsstil och litet o mysigt var det rum vi hade.

Sen var det dags att få bada lite och det var så mysigt. En varsin cider beställde vi in också. Mamma hade överraskat och beställt en varsin c-vitaminkur för ansiktet. Det var så avkopplande och ansiktet kändes så mjukt och lent efteråt. När vi åkte hem köpte mamma ett serum till sig och jag köpte en Aha och jojoba peeling. De arbetar med naturliga och ekologiska produkter från svenska hudvårdsmäklaren Maria Åberg och c/o Gerd. Produkterna man använde för vår kur och som vi köpte var från Maria Åberg.
Nu började vi bli hungriga och på onsdagar är det sommarpub på brunnsgården med grillbuffé och liveband. Det bar jättemycket folk men vi hade tur och hittade två lediga platser bredvid 2 trevliga och roliga damer.
Kön till buffén var lång men rullade på bra. Så mätta vi blev och till maten provade jag Sätra brunns egna öl Else-Marie lager.


På kvällen sen spelade bandet Fritte och friends (fd The Waves). De spelade medryckande irländsk musik och det märktes att de är populära. Man pratade om att det var runt 800 pers där. Avslutningsvis vart där också en traditionell ringdans som avslut. En väldigt lyckad dag.
Jag får inte glömma att nämna det att jag hade lite tur, de har ett lite annorlunda Apotek där vid Brunnsgården som har öppet onsdag, fredag och söndag kl 10-14 men under pubkvällen hade de öppet längre. De säljer allt ifrån hemmagjort godis till olika torkade örter. Väggarna var täckta med pressade och torkade blommor och på några hyllplan kunde jag hitta torkad älgört bl.a. Jag köpte inget men det var kul att gå runt i den lilla butiken och titta.
Dagen efter ser jag alltid fram emot frukosten. Den var liten men lagom och det enda jag tänkte på att de inte hade var tomat som annars alltid brukar finnas. Brieost hade de men inga kex. Men annars var det gott det jag åt.

Vi gick se. En promenad runt området. En del byggnader skulle verkligen behöva rustas upp men det var lite mysigt och mycket blommor och fina rabatter lite varstans.




Vi gick till deras egna lilla sommarkyrka som byggdes 1866.


Sen en promenad till Trädgårdscaféet. Vi stannade till vid ett litet land där det odlades blommor och örter som ägaren till Apoteket sköter. Det som odlas där använder han bl.a. till hans salvor, örtsalt etc.



Caféet var jättemysigt och och allt var hembakat. Både jag och mamma beställde hennes kardemummakaka och den var jättegod.


Sen gick vi självklart också till brunnshuset. Vid Trefaldighetskällan där inne porlade det vatten som ska vara bra för hälsan och med en skål tog mamma och jag en stor klunk av det men fy, det var då i te gott. Vi trodde båda att det skulle vara jättegott och friskt men nej gott var det inte. Men nu har vi smakat på det i.a.f.


Detta var en riktigt mysig resa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar