söndag 12 juli 2015

Poddradio och pyssel på balkongen

Efter att ha storstädat i lägenheten hela dan igår ville jag koppla av idag. Att få pyssla med blommor är för mig avkopplande och att baka. När jag vaknade tidigt i morse kände jag att jag var sugen på att baka något och lyxa till frukosten lite. Så jag bakade scones. Det är så gott med nybakade scones där smöret bara smälter. Jag har en jättegod marmelad hemma från St Dalfour som är utan tillsatt socker. 100% frukt och istället för att tillsätta socker används koncentrerad fruktjuice. Sånt gillar jag, fast nu är såklart scones inte så nyttiga men vill tipsa om den marmeladen som är så god.
När jag satt där och njöt av frukosten och kollade på mina blommor så kan jag inte låta bli att mellan tuggorna gå fram och pillra med blommorna. Plocka bort vissna blommor, flytta runt några blommor och tyvärr tappa en kruka som ramlar ner på min dahlia och bryter av blad och skadar stjälkarna. Toppen på en hade gått av och jag klippte av lite nedanför men samtidigt ovanför ett bladpar så kanske den förgrenar sig där.

Där skadan blev längst ner på en stjälk så täckte jag med mer jord och stöttade upp med en pinne så får vi se hur det går med den. Håller tummarna.
Min andra dahlia som jag fick av mamma har vuxit på sig lite på sistone. Jag hoppas att dahliorna ska få sina blommor snart.
Rosknoppen på min ros på stam har nästan slagit ut helt och andra knoppar är på gång. Även min andra ros med gula rosor ser en knopp ut att vara på gång att börja blomma snart.

Bredvid min ros på stam står min klematis och hinken med potatis. Är lika höga nu. Klematisen blommar för fullt och har en massa knoppar. Nedanför där luktärtorna är har jag sett att de börjar växa på mer och mer nu. Skulle vara så kul om de växte ikapp med klematisen.


Min pelargon Frank Headley som jag tidigare skrev att det kommit knoppar på, nu har det kommit en till.
Det blommar fint på flera av de andra pelargonerna.




Denna som inifrån är lite undangömd verkar trivas jättebra där den står och växer på.
Samma med denna som har fått många fina nya blad. Färgerna på flera blad går nästan i limegrönt. Så vackra.
Min ena lavendel mår inte alls bra och ser ut att inte klara sig. Den andra är fin och jag tänkte att det kanske kan vara bra att plantera om den. Min grusnejlikan trodde jag höll på att dö men det verkar bara vara ena halvar. Så klippte bort det vissna och flyttade den närmare kanten och planterade lavendeln mellan grusnejlikan och prydnadsgräset. Jag hoppas allt ska växa på bra där nu. Stjärnögonas blommorna som blommade nyligen håller nu på att vissna och kan inte se andra knoppar men jag hoppas att det kommer fler snart.
Så här ser det ut nu på balkongen.

Jag hade lite sällskap ute av Nova också. Hon fick syn på en humla som gillade mina minipetunior och då var hon tvungen att gå dit och inspektera.
Med mina andra petunior har jag lite svårt att få till med vattningen. Känns som att de ibland får för lite och ibland för mycket. De som borde vara så lätta att sköta. Petuniorna med dubbla blommor har inga blommor nu men knoppar. De har vuxit på sig lite på höjden också.
Nästa växter jag har lite problem med vattningen är de i kryddtornet. En del verkar ha fått för mycket och en del för lite. Att det ska vara så knepigt.


Sen blev jag lite trött och bestämde mig för att lyssna på en radiopodd som heter Smaklöken och finns på denna sida http://weibulls.com/inspiration/smakloken/1026483.2487438.0a
Jag lyssnade bla på den om paprika och chili. Då jag har paprika-plantor hoppades jag på att få lite tips och det fick jag. Det var roligt att lyssna på det avsnittet och ska lyssna på flera. Det är alltid kul att få tips, idéer och inspiration.

Jag höll nästan på att glömma. Igår såg jag att sett stack upp nåt lila från min ena luftplanta, tänkte att det kanske är en blomma och titta, det är det. Så kul och tycker den är så fin. Nu vet jag att denna lilla tillönska heter Ionantha Fuego.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar