söndag 5 juli 2015

Promenad i stadsskogen

Igår fick jag besök av en stor groda hemma. Hittade den sittandes i hallen och jag tror den kom med in när jag bar in en kruka från balkongen. Jag ville inte släppa ut den på gården eller var som i skogen. I stadsskogen finns en damm och tänkte det att där kommer den säkert att trivas. Efter lite jagande i lägenheten fick jag tag på grodan och bar den i en liten ask till dammen. Fick putta lite på den så den hoppade ut ur asken. Efter en stund hoppade den ner i dammen. 

På vägen tillbaka passade jag på att gå en bit längs Linnéstigen Gottsundavandringen som går genom stadsskogen. 
Det vart bara ett stop längs stigen, nr 7 som heter Hassellunden. Vid denna plats finns även en staty av en liten hund. Jag har försökt hitta information om varför den statyn står där men utan framgång. Väldigt nyfiken. 

Vid Hassellunden växer många fina hasselbuskar.
Längs vägen hemåt så var det många gula sådana här blommor som jag inte vet namnet på.
Blåklint såg jag och vid dammen en söt vit blomma jag inte vet namnet på.

En bit på vägen hemåt växer det många ormbunkar också. 

Det är väldigt fridfullt i skogen och jag ska gå runt där mer i sommar. Ta med lite picknick också. Finns en del bänkar med bord runtom i Stadsskogen. Det finns några vid dammen och där satt det ett äldre par och pratade och kollade på änderna i dammen. Såg väldigt mysigt ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar