måndag 13 juli 2015

Damm i kruka

Jag sitter och planerar lite inför nästa års projekt. En liten damm i en stor kruka. Det är en del att tänka på, inte bara växter, jord och vatten. Med stillastående vatten kan man dra till sig mygg men med rörligt knott. Nu finns det inte så mycket mygg i det området jag bor i men vill slippa det om jag kan, tror jag aldrig fått besök av knott på balkongen. Ja det kanske jag inte skrev om förut, denna damm ska jag alltså inte ha ute på lotten utan i hörnet på min balkong. Så den får inte vara jättestor men ändå så att kanske någon svärdslilja och näckros kommer att trivas där i i.a.f.


Genom åren har jag haft, och har, en del akvarium. Nu ångrar jag lite över att jag gjort mig av med en del saker men så klart inte lätt att veta. Jag kom på det att jag hade en liten luftpump som hade varit perfekt bl.a. men det kan jag kolla på blocket, annars finns det små för 2-300kr. Eller får det kanske bli en liten mini fontän.


Sen ska man ha näring, och det finns bra långtidsverkande växtnärings-kulor. De ska hålla hela säsongen, vilket är bra. Sen tror jag man kanske kommer att behöva göra något delvattenbyte. Alger får man se sen om det blir något problem med det.


Jag funderade ett tag på att ha små fiskar i, dels för att det vore kul att ha och så äter de även mygglarver men det blir en del jobb med fiskar i en damm. Sen så har jag ju katter och jag vill inte riskera att de börjar äta upp dem.


Men vad jag längtar till en egen liten stuga eller kolonilott. Så mycket jag vill göra som jag inte har plats för nu och det skulle vara så avkopplande att kunna åka bort till sin lilla stuga. Såklart mycket jobb med att ha en stuga eller kolonilott. Kostar gör det också. Men vad bra man skulle må av det och få så mycket tillbaka. Hoppas min dröm en dag går i uppfyllelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar