söndag 26 juli 2015

Snabbvisit på odlingslotten

Vilket dåligt samvete jag fick när jag besökte min odlingslott lite snabbt i torsdags eftermiddag. Jag skulle lämna tillbaka bilen jag lånat av pappa när jag och mamma åkte till Sätra brunn. Jag åkte förbi för jag hade fått några sticklingar av mamma och ville så gärna se hur det såg ut där nu när jag inte varit där på ett tag. Jag förstod att det skulle vara mycket ogräs då det regnat mycket och det var det. Jag hade inte mycket tid på mig så jag planterade blommorna snabbt. En sort som jag inte har bild på blir nästan som buskar med rosa små nyponros-liknande blommor. Denna andra är denna och det kommer vackra blå blommor på den.

Sen ville jag ändå kolla till allt och fota lite. Ni får ursäkta allt ogräs som kommer med på bilderna också. Först kollade jag till ärtorna och den har verkligen vuxit på och jag kunde plocka två stycket som jag åt upp till middan hemma sen.


Broccolin och vitkålen växer på fint.








Min squash låg fortfarande under mitt paraplyväxthus men nu tycker jag det var dags för den att komma ut. Den har en blomma som glatt sticker rakt upp. När det börjar komma squash sen ska jag lägga lite sågspån under. Grannar till squashen är några jordgubbsplantor och några fina röda jordgubbar tittade fram där som jag glatt åt upp. Hade jag haft mer tid hade jag haft på sågspån där så jordgubbarna inte hamnar direkt på jorden och blir dåliga mot den blöta jorden.
Mina stenpartiväxter har vuxit på fint förutom för en som tyvärr verkar ha dött eller kanske blommorna vissnat. Ser nästan ut som frökapslar.

Såpnejlikorna är på väg nu att börja blomma. Jag trodde alla nästan skulle göra det men två har börjat blomma i.a.f. Så vackra blommor. 
Vid min stora blomsterrabatt blommar en fin rosa lupin och en gul fingerborgsblomma. Jag kan inte minnas att jag planterat fingerborgsblomma. Där men liksom lupinerna kanske den har spridit sig från grannarna.

Denna tistelliknande växt som jag har för mig heter martorn tycker jag är väldigt fin och väcker färg.
Här hemma på balkongen fortsätter allt att fint växa på. Var lite orolig för min söta lilla mini engelska pelargon Tip Top som har blommat så vackert. Sen efter att den blommat klart kom inga nya blommor. Jag trodde att denna skulle sköta sig själv, att man inte skulle ta bort de vissna blommorna men de ska man visst klippa bort. Men i fredags såg jag att flera knoppar nu kommit så nya blommor är ändå tur nog på gång.

Jag köpte på Rusta en lykta/ampelstav, tänkte att den kan jag använda till någon av mina lyktor jag har. Nu provade jag ställa den så jag har en lykta ovanför bordet. Inte helt nöjd men får stå där ett tag nu iaf tills jag kanske kommer på en bättre plats.

Då jag fått flytta runt några blommor när de vuxit på sig för höga för att vara på någon av hyllplanen har jag plockat isär kryddtornet och nu står två av dem där det växter kryddor på på ett hyllplan. Funderar på att plantera dit något mer där det inte växer något.
Min mini cascade växer verkligen på. Jag funderar på att plantera om den i en större kruka för tror denna kan bli jättestor och fin. Jag googlade runt på olika bilder av mini cascade och så stora och vackra de kan bli. Jag får kanske köpa en till ampel och hänga den på lykta/ampelstaven.
Jag har ju en ampel där min fuschia är planterad i. Älskar verkligen de blommorna och jag blir så glad nu när jag ser att flera knoppar kommit på den.
Samma med min Frank Headley, fler och fler knoppar kommer.
Jag är också så glad då det verkar som att min dahlia som fick en kruka på sig verkar ha klarat sig och den stam som blev böjd längst nere  vid jordytan och som jag ändå ställde upp och öste på mer jord över ser ut att fortsätta växa. Håller tummarna! Har även ställt dit pinnar som extra stöd.
Min andra dahlia som jag fick av mamma har vuxit på sig lite till sen jag fotade den sist. Dock verkar den ha blivit angripen av något för på flera blad ser det ut som att något ätit upp delar av så jag sprejade hela plantan med vatten blandad med grön såpa. Hoppas det hjälper.
Imorn är det min sista semestervecka, jag har inte så mycket inplanerat än men det är skönt också att bara kunna ta dagarna lite som de kommer också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar