torsdag 2 juli 2015

Rosens dag

Idag är det rosens dag och årets ros 2015 går till den fina rosen Ghislaine de Féligonde. Den har varit nominerad flera år och nu äntligen har denna fina busk/klätterros blivit årets ros 2015. Söderut blir det oftast högre och kan användas som klätterros men annars blir den oftast lite lägre som en buske. När blommorna står i full blom är färgen aprikos/orange/ rosa men sen bleknar den mer och mer och blir mer vit. Rosen är en myskroshybrid från Frankrike 1916.
Dagen till ära gick jag en rundvandring på Botaniska trädgården här i Uppsala. Deras Intendent skulle visa rosor och dess släktingar men då det är avstängt på den södra delen inför en konsert med Thström så kunde vi inte gå och titta på rosorna utan vi fick hålla oss till den andra delen och kolla på andra växter. Men det vart en bra och intressant rundvandring och två kinesiska vildrosor fick vi se iaf där. Den ena rosen heter Rosa Prattii, en lite Davidsros men en massa ljusa rosa-lila blommor.

Den andra är en Mandarinros. Den kan bli mellan 1-4m och får upprätta till bågböjda grenar. Blommornas färg kan variera från rosa till djupt röda men denna vackra rosbuske kunde jag bara se en massa vackra röda rosor på.

Bredvid dessa vackra blommor visade intendenten 2 andra buskar med vackra vita blommor. Cotoneaster roseus ingår i familjen rosväxtet och släktet oxbär. Vackra vita blommor där varje blomma har 4 blad.
Philadelphus Pupurascens är det latinska namnet och när jag googlade fick jag fram att den heter Kinesisk doftschersmin. Tillhör familjen hortensiaväxter. Bladen och blommorna innehåller giftiga ämnen. Doftar gott och en i gruppen sa att det påminner om smultron och det kunde jag hålla med om.
Vi blev visade en del fjällväxter. Bl.a. Den vackra lappvallmon, en underart till fjällvallmon. Lappvallmon har en mera oval kapsel. Intendenten jämförde den med en parabol. De gillar att växa på mer kalkrika platser.

Sen gick vi till den kinesiska rabatten och en blomma man märkte att han brinner för. Jobbat med denna växt i över 40år, Nunneört. Det är ett släkte som ingår i familjen vallmoväxter. Namnet har Nunneväxten fått i klostermiljö. Där växte två sorter, en vit och en röd som kallades för munken och nunnan. Därifrån kommer namnet. Även om den tillhör vallmosläktet så ser de verkligen inte ut som vallmo men vackra är de. I denna rabatt har de blåa och ljusblåa sorter men de finns i andra färger också. Han berättade att han har själv namngett en Nunneört men jag kommer inte ihåg nu vad den heter.
Vi tittade också på svenska fast lite mer ovanliga växter också. Bl.a Sandnejlika och Fjädergräs.

Efter rundturen letade jag rätt på en blomma som jag sett för flera år sen men glömt namnet på. Den är lite svår att beskriva med ord tycker jag även om den ser lite annorlunda ut. Den heter Calceolaria pinnats och är en toffelblomsväxtart. Jag tycker att denna sort är så söt och vill ha en på min lott.


Jag måste bara avslutningsvis visa två blommor på min klematis som nu blommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar