måndag 6 juli 2015

Återanvända tidningspapper

Det finns mycket man kan göra med tidningspapper men denna lilla roliga sak jag precis lärt mig göra kan användas till mycket. Vad ska man kalla dem, tidningskorgar kanske. Man kan göra stora eller små, låta dem vara som de är eller måla dem. Runda eller fyrkantiga. Man kan styra mycket på hur de kommer att se ut beroende på hur tjockt man rullar tidningspappers också. Nu när jag ska visa er hur man gör dessa korgar gör jag bara en liten en som en liten kruka.
Du behöver tidningspapper, sax, lim och en smal pinne. Börja med att klippa ut tidningsremsor genom att dela varje sida i två.

Remsorna ska rullas till smala pinnar som påminner om sugrör. Avsluta med lim så att de håller ihop ordentligt.



Till denna tidningskorgs-kruka behöver vi också en botten. Man kan göra det med bara tidningspapps-sugrören men jag visar er en lite lättare variant. Jag använde mig av en kruka som kommer att fungera som stöd sen när man gör korgen. Ställde krukan på en kartlngbit och ritade ut 2 cirklar efter botten och klippte ut.
Limma fast 9st papperssugrör på den ena runda kartongbiten. Limma en massa ovanpå allt och tryck dit den andra kartongbiten ovanpå. Man kan lägga något tungt över tills det torkat ordentligt.


Ta sen ett första papperssugrör och platta till det. Börja med att limma änden på den och sett fast den så här.

Sen ska vi följa kartongkanten med papperssugröret och vi ska vika den så den hamnar så att varannan blir bakom och varannan framför papperssugrörena som vi satt fast i kartongbitarna.
När vi vikt så att en liten bit är kvar plattar vi till och viker den liten så att det går att fästa den i nästa papperssugrör, så här kommer vi att förlänga den hela tiden. Sätt lite lim på den först så den sitter fast ordentligt i nästa papperssugrör. Man kan använda sig av klädnypor eller gem för att hålla ihop dem och inte glider ut. Sen flytta den när man kommer runt igen.


När man gjort något varm kan man ställa dit krukan. Jag tycker det underlättar mycket att kunna följa längs krukan.
Avslutningsvis viker du det sista papperssugröret och sätter ihop det som man börjar med det första papperssugröret.
Sen ska man klippa varannan och klistra ihop den innanför korgen och varannan utanför och vika in den som bilden visar.




Nu har du en liten korg du kan förvara saker i eller ha som en kruka.

En liten uppdatering hör hemma också. Paprikorna växer på men olika snabbt. Tripp, trapp och trull ser de ut som.
Mina luftplantor verkar trivas bra. Den enas blad är nu lite fint röda som de blir av mycket solljus. Så fint tycker jag. Kul att de verkar trivas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar