tisdag 14 juli 2015

Lista över växter jag vill smaka på

Idag läste jag i aftonbladet en artikel om Älgört. Jag kan inte minnas att jag hört det namnet förut men har säkert sett den växa någonstans. Lät väldigt spännande med denna gamla medicinalväxt vars doft ska påminna om mandelmassa. Den växten vill jag hitta och göra saft på. Gäller bara att veta vart man ska leta. De ska visst trivas på lite mer fuktiga ställen som vid diken eller fuktiga ängar.
"Filipendula ulmaria - angervaks" av Ivar Leidus - Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filipendula_ulmaria_-_angervaks.jpg#/media/File:Filipendula_ulmaria_-_angervaks.jpg
Det fick mig att tänka på fler växter som jag skulle vilja prova äta eller smaksätta med. Nässlor har jag skrivit om tidigare och tanken var att jag skulle ut och plocka lite men det blev aldrig av. Men någon gång ska jag prova göra nässelsoppa eller något annat på nässlor som te.

Libbsticka är också en växt jag är nyfiken på. Jag bläddrade förbi programmet Sommar med Ernst och då lagade han till kyckling och potatis med bl.a. libbsticka. Är även kallad selleriört och selleri är ju gott.

Något jag inte vill äta men prova använda finns på min odlingslott och det är såpnejlika. Den fanns på lotten när jag tog över den och det är jag så glad över. Doftar gott och vackra blommor. Den borde blomma nu så ska fota den när jag åker förbi lotten i veckan. Man kan både göra tvättmedel och schampo av såpnejlika. Jag hittade ett recept på schampo på MåBra's hemsidan:

Renande schampo med såpnejlika
Koka upp 5 dl vatten och ta kastrullen från plattan.
Blanda i 1-2 msk riven eller hackad rot av såpnejlika. Du kan även lägga i en näve blad och stjälkar.
Vill du förstärka ljust hår? Lägg även i 1 msk kamomillblommor.
Vill du förstärka mörkt hår? Ta samma mängd salviablad i stället.
Låt stå tills det kallnat.
Sila och använd som schampo.

Det ska jag prova någon dag. Det stod också att man får tänka på att örtschampo inte löddrar men att håret blir rent ändå. Bra att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar