tisdag 30 juni 2015

Lilla rabatten på lotten

Igår efter jobbet åkte jag ut till lotten för att plantera blommorna jag köpte på plantagen förra veckan. Jag var inte helt säker på var jag skulle plantera var och en av blommorna men jag ville ordna till den lilla rabatten till vänster om lotten där jag har min vita viol och löjtnantshjärtat bl.a.  Det var mycket ogräs så jag började med att rensa vid rabatterna. Jag såg då att min fina jättevallmo blommat klart. Så tråkigt att jag missade det. Men så såg jag att några av jordgubbarna var klara så tröstade med att äta några riktigt goda röda fina jordgubbar.
När jag började ordna med den lilla rabatten bestämde jag mig för att alla mina nya plantor skulle vara där. I den stora rabatten har jag så många nu och jag känner att jag måste fixa till den. Det finns växter jag behöver flytta på, dela och en del ta bort. Det känns som att en del växter tar över för mycket. Min daggkåpa är jättestor och även blåklinten tar mycket plats. Sen har jag många prästkragar där som jag vill rensa bland och ta bort några.
Jag tycker att det blev bra i den lilla rabatten och på bilderna här kan man även se vid spaden en massa små ogräs och bilderna som kommer efter de på den lilla rabatten var fullt med sånt ogräs. Som en gräsmatta nästan.


Sen började jag rensa och rensa resten av lotten. Det var så skönt sen när det var klart. Nästan i.a.f. för jag orkade inte rensa allt längst bort på lotten. Kände av lite i ryggen och det gjorde ont i högra handleden.

Det var kul att se att mycket växter på. Ärtorna börjar klättra uppåt och zucchinin har fått tre fina blommor. Vitkålen har vuxit på mycket och även broccolin. Men broccolin har haft lite otur. Sniglar har varit där och mumsat på bladen. Jag hittade några som jag tog bort men det kommer säkert några tillbaka tyvärr.



Jag var rätt nöjd med min dag på lotten. Det enda som jag inte gjorde som jag tänkt var att skissa av lotten och vad jag har överallt men trött och hungrig så bestämde jag mig för att åka hem. Kl var efter 20 då. Jag får göra det nästa gång och så även börja planera vad jag ska flytta var. Här ser ni min lite röriga stora rabatt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar