onsdag 18 maj 2016

Fira Carl von Linné

Det känns lite tråkigt att gå med varmare jacka och så igen när man förut blev lite bortskämd av värmen och det fina vädret. Till helgen verkar det bli lite finare väder, speciellt på söndagen och sen även början på nästa vecka. Sen ser det där emot ut att kunna bli regn. Man vet i.a.f. aldrig, vädret kan ju ändras snabbt. Men jag hoppas det blir fint i helgen för på lördag är det Carl von Linnés Trädgårdsfest. Den hålls borta vid Linnéträdgården mellan kl 11-17.
Där kommer man att ha en trädgårdsmarknad på Svartbäcksgatan precis utanför. Man kan gå på guidade turer i trädgården. Öppet hus är det också hos familjen Linné och man har även en 1700-talsmarknad. Mycket mer finns att se och göra och det kan ni läsa om på hemsidan http://linneuppsala.se/fira/

Sen på söndag ska mamma och jag med Uppsala trädgårdssällskap med på året stora dagstripp. Vi ska besöka Skogskyrkogården och Zetas trädgård. Vi ska få en guidad tur där och de som vill får ta med picknick eller köpa fika där. Mamma och jag ska ta med picknick tänkte vi. Ska bli kul och vädret verkar bli fint den dagen så känns bra.

Hemma nu så fixar man med väggen som inte blev så bra sist. Jag hoppas det blir bra denna gång. Ska bli spännand och se när jag kommer hem. Hoppas de är klara då bara så inte detta tar längre tid. Vill bara att det ska vara klart nu.
Fick brev från Uppsala hem igår att på tisdag nästa vecka ska man i hallen sätta upp nåt som mäter värmen i lägenheten, så att det regleras bättre. Man ska även sen ordna med badrumsfönstret så det är mycket fix nu med lägenheten.

Igår tog jag en promenad under lunchen. Jag gick bl.a. in på Cervera och direkt såg jag hyllor med produkter från Kähler Omaggio serien. De är så fina. Jag funderade på vilken som jag skulle vilja ha. Guld och silver kanske men även de med som vita glansiga ränder är så fina. Ibland har jag sett erbjudanden på de produkterna så kanske blir det några vaser och ljusstakar hemma sen.

Jag funderar mycket nu också på min semester, på vad jag ska göra då. Jag har inga direkta planer än. Kommer säkert att vara på lotten en del men jag funderar på att hyra bil en vecka och åka iväg på saker. En del parker och trädgårdar vet jag att jag vill besöka i sommar. Bergianska trädgården, Rosendals trädgård och Julita gård där de har en massa pelargoner nu. Kålmården ska jag besöka också. Får se om det blir någon längre tripp också. Längtar så till semester nu.

Träningen måste jag ju nämna också innan jag avslutar. Det gick jättebra i förrgår med de nya övningarna. Jag var lite orolig för 2 övningar, rygglyft på boll och brygga på boll (aka rumplyft). Rygglyften tränar man ryggen och jag var orolig hur det skulle kännas i svanken men det gick bra. Bryggan är ju mer för rumpa och lår men påverkar ländryggen lite när man lyfter men jag tog det försiktigt och även här kändes det bra. Skönt det.
Sen var det min första intervallträning för dessa veckor. Det var lite jobbigt först när man skulle jogga på lite men sen vart det lättare och lättare. Idag blir det där emot en rask promenad efter styrketräningen och intervall sen igen på fredag. Känns fortfarande roligt och det är ju bra. Kanske inbillar mig men tycker ändå att det känns lite att träningen tagit på kroppen.
De senaste 2 gångerna jag varit ute så har jag sett lite förändringar i skogen. Smörblommor har börjat blomma och även en massa liljekonvaljblad tittar fram. Snart är skogen nog full med liljekonvaljer. Då måste jag plocka med det hem sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar