onsdag 25 maj 2016

Trädgårdstips

Jag tycker alltid det är kul att få trädgårdtips. Ibland känns det som att man kan så lite om odling och jag vill veta och lära mig så mycket mer men nu när jag är med i trädgårdsföreningar kommer jag förhoppningsvis lära mig mycket av alla föreläsningar och utbildningsdagar de har där.

Jag läste t.ex. det att vill man bli av med mjöldagg på krusbärsbuskarna så kan man plantera gräslökstuvor under dem. Jag har gott om gräslök så kanske ska jag plantera lite under min krusbärsbuske i förebyggande syfte.

Kaffesump och jordgubbar verkar vara = sant. Kaffesump utblandad med vatten är visst bra gödning för jordgubbarna. Dags att spara lite kaffesump nu.
Kaffesump gillar även rosor och andra vintergröna växter. Man kan gräva ner det, te-sump och även bananskal så får man förhoppningsvis ett strålande resultat sen under sommaren.

Borta vid våra odlingslotter så går vi alla på mördarsnigeljakt när vi är på lotterna. Jag har haft tur som knappt har några men andra har mer otur. Där finns det många knep man kan prova och ta till utav. Har ni en gammal grilltång är de perfekt att plocka upp dem med om man inte vill ta dem med händerna.
Vet man om några plantor som de dras till så kan man lägga sågspån runt plantan/plantorna. Det gillar de inte att krypa över.
Sen finns det olika slags fällor man kan göra och även köpa sån där koppartejp och t.ex. sätta på pallkragarna så kryper de inte upp där.

Med alla blommor som kommer nu så märker man att tiden går ju rätt snabbt och Midsommar närmar sig nu mer och mer. Jag såg att årets smak från Abba är Asiatisk citrussill med yuzu och shiso, känner att det kommer att vara ett måste i midsommar för mig. Hoppas den är god. Jag har inte varit så jätteförtjust i sill, har som max kunnat äta senapssill men under de senaste åren har jag vågat mig på att smaka lite mer och hittat andra favoriter. Det som fortfarande går bort är de med mycket lök. Gillar jag inte.

Min katt Roger är lite speciell. I morse när jag skulle laga frukost och matlåda så var han på mig och jamade och ställde sig på baktassarna och verkade verkligen vilja se vad jag höll på med. Så jag drog fram en stol som han hoppade glatt upp på. Jättenöjd över att få vara med när jag lagade min frukost och lunch.
Ni kanske undrar varför det ligger påslakan på golvet. De skulle in i tvättmaskinen som jag har där bakom stolen. Får inte plats i mitt lilla badrum så istället har jag den i köket där det egentligen finns utrymme för diskmaskin. Döljer den när den inte används med en hissgardin där. Väldigt smidigt.

Idag laddade jag igen hem appen Runkeeper. Jag tänkte att nu när jag kör intervallträning lite längre sträcka vore det kul att se hur långt jag är ute och rör på mig. Ska prova det efter styrketräningen ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar