måndag 9 maj 2016

Skön helg och med en heldag på lotten

Vilken var och underbar helg det har varit. I lördags åkte jag ut till min lilla odlingslott och fortsatte att fixa på den. Denna gång kunde jag plantera ut några blomsterlökar. Jag gjorde en lång, lite smalare, rabatt där jag planterade mina tulpaner och hyacinter från Holland. Blir nog inte lika fint som i Keukenhof-parken men jag blir mest glad bara om de tittar upp sen. I år kan de komma att titta upp men kanske inte bli så fina som de förhoppningsvis bli nästa år.

Mixpåsen jag köpte visade sig innehålla flera lökar som inte tål kyla. Så några bör grävas upp innan vintern kommer. Så jag planterade dem i en pallkrage så att de blir lätta att hitta sen. I pallkragen planterade jag gladiolus, de ska klara den svenska vintern i.a.f.  Bukettliljor,dem tål inte vintern och måste grävas upp sen. Sen hamnade några doftliljor i pallkragen också, även de måste grävas upp inför vintern. Jag läste att doftliljorna, som även smidigt kan planteras i krukor egentligen som man sen bara tar in under vintern och byter jord sen i krukan till våren. Men nu planterade jag dem där i pallkragen och då kan man sen bara dra upp dem, på hösten, binda ihop bladen och sen hänga upp dem i ett förråd. Så jätteavancerat var det inte med dem. Glömde tyvärr ta foto som jag tänkt över hur jag satte ut lökarna.

Habranthus Robustus, Väpnarlilja, ska visst trivas väldigt bra i kruka och i soligt läge så dem valde jag att ta med hem för att ha på balkongen istället.

Anemon de Caen mixen tog jag också med hem för de måste visst blötläggas natten före de ska planteras.

Några har inte klarat sig. Som här bredvid min trädgårdsnäva och toppklocka. Då planterade jag ner dahliaknölar där emellan istället.



Vid min lilla stenhög så kommer en del grönt fram men speciellt en ser så torr ut så den tror jag det inte blir något mer utav. Men vi får se.

7 timmar blev det ute på lotten denna soliga dag. Mycket blev fixat och så här ser det ut nu på lotten. några blommor tittar redan fram men också så ser jag att många växter är på gång också. Väldigt kul.







I fredags fick jag förresten hjälp utav mamma och Hasse att flytta möbler inför omtapetseringen. Idag skulle de egentligen tapetserat om hemma hos mig men målaren är sjuk så det skjuts fram till imorn då han skulle vara tillbaka igen. Så får stå ut med att det är lite rörigt hemma hos mig en dag till.


Igår avslutade jag helgen med ett glas grön juice på balkongen. Fick ta på mig min solhatt för kände att solen började ta i hårbotten. Den juice som såg god och fräsch ut var där emot inte god men man lär sig av sina missar. Nästa gång blir det någon annan blandning.

Efter jobbet idag ska mamma och jag till Blomsterlandet. Pernilla har beställt en Hortensia utav mamma, då de var slut när de var förbi Plantagen under helgen. Sen behöver vi båda lite jord. Jag har fått en tidig födelsedagspresent utav pappa och Åsa. En fin stor blåbärsbuske. Den behöver sur jord så det måste jag inhandla. Sen hade de ett erbjudande på en slingerväxt som jag funderar på att ha på balkongen, bägarranka. Röda stora fina blommor och som blommar från maj-sept.

Imorn ska jag till Bobutiken under lunchen. Då har de ett event som heter Gröna rum. Det är mellan kl 10-15 och som tack för mitt mail jag skickade om det tidigare eventet de hade förra året, och som jag blev så besviken på, sa man att man tagit till av mina åsikter och vill ge mig en goodie bag som jag kan hämta imorn. Så spännande. Både inför eventet och goodie bagen.

Avslutningsvis måste jag dels visa denna fina kruka/urna utanför stadshuset. Många fina blommor och en vit löjtnanshjärta i mitten.

Sen också till er som har Pressbyrånappen, där kan de 15.000 första hämta ut Red Bulls summer edition med kiwismak. Hämtade ut min nu under lunchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar