måndag 30 maj 2016

Fortsatt hemmafix och mors dag

I lördags blev det fortsatt städ och plock och det känns som att det finns ett ljus i slutet av tunneln nu. Även om jag kommer att få iordning på det mesta nu i veckan så att det verkar vara i princip klart kommer jag nog att då och då gå och flytta runt på en del småsaker som jag är lite osäker på om de verkligen står så bra där de gör nu.
Jag har en del saker som ska ner till förrådet också och även där skulle jag egentligen behöva röja. Ska försöka sälja av en del saker jag har där på loppis i sommar. Annars kanske jag får skänka bort en del till stadsmissionen eller så.

Igår var det våra kära mammors dag och de vill man ju så klart fira. Jag läste en artikel från 1920 på hur man skulle fira sin mor då.

Firade gjorde vi hemma hos mormor med stora goda budapestbakelser. Jag hade tänkt fota lite men glömde det, vi hade så mycket att prata om att tiden bara flög iväg.
Mormor har så många fina blommor hemma, på hennes inglasade balkong trivs verkligen blommorna. Pelargoner, örter, minipenséer och klätterväxter bl.a. De hade även en vas med liljekonvaljer. När jag var ute på min promenad igår såg jag att liljekonvaljerna där till mestadels bara bestod av blad än så länge men på några hade det börjat titta fram stjälkar med liljekonvaljknoppar som nog snart slår ut.
Mormor hade även en stor fin fjädersparris, jag ångrar mig lite att jag inte köpte en förut på Ica inne i S:t Persgallerian, de sålde dem till så bra pris där.

Innan mamma skjutsade hem mig sen åkte vi även förbi min lott så att jag kunde plantera min grönkål och rödbetor.

Planterade även ärtor och rädisor som ligger här nu i skydd under fiberduken.

Aklejan syns inte så bra här men den planterades ut bland de andra blommorna också.

Så kul nu när blommorna börjar komma fram.








Även mina lökar från Holland börjar titta fram.

Liljan som jag vann visste jag inte riktigt vart jag skulle plantera. Så jag har gjort min rabattdel lite större och planterade den här. En blomma är på gång, den är en hybrid och det är gråblå/rosa som den kommer att bli. Så spännande.

Hemma sen satte jag upp min första tavla efter omtapetseringen. Fler kommer upp sen. Denna köpte jag på Gekås för länge sen och lustigt nog har jag sett reklam för den i flera inredningstidningar på sistone. Säljs nu bl.a. på Mio för 300kr och jag betalade runt halva det på Gekås.

Jag fick mail idag från en samlarkampanj som jag varit med. Jag har fått ihop 4st värdebevis, varje värdebevis är för 1 natt på Best Western hotell. Dubbelrum för 2pers, som i vanliga fall går på ca 1045-2490kr, får jag endast betala 449kr istället. Så en tripp någonstans ska det absolut bli i sommar. Frågan är bara vart. Man får bl.a. använda den mellan den 17/6-14/8 när det är sommarlov så det blir någon gång under min semestern i.a.f. Det är nästan spikat, kommer nog att bli semester v:29-31. Hade kunnat få ta 4v men jag spar nog till lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar